Het jaar 2020 was voor de auto industrie een jaar waarin alle prognoses, voornemens en voorspellingen het raam uit gingen. Het jaar gaat de geschiedenisboeken in als het jaar van de uitbraak van de coronapandemie. De epidemie had een gigantische impact op de wereldeconomie en de auto-industrie in het bijzonder. Een goed moment om eens terug te blikken. Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis en -maatregelen geweest voor België? Hoe evolueerde de markt van de elektrische en hybride voertuigen?
Eind maart 2020 werd in België een totale lockdown aangekondigd, waarbij de dealers hun deuren moesten sluiten. Daardoor hebben de autoverkopen in België een veel hardere klap gekregen dan de Nederlandse, omdat de lockdown in Nederland veel later kwam. Alle niet-essentiële Belgische winkels mochten geen klanten meer ontvangen. En eerlijk is eerlijk; in de meeste gevallen is een autodealer niet echt een essentiële aanbieder. Dit betekent dat de autoverkoopbedrijven in België wekenlang geen auto’s mochten verkopen, wat uiteraard terug te zien is in de verkoopcijfers.
In april 2020 stortte de Belgische automarkt dan ook compleet in elkaar. Slechts 5.300 nieuwe inschrijvingen werden gemeld, wat een daling betekende van maar liefst 90%. In de eerste vier maanden van 2020 werden er 37% minder auto’s verkocht dan in dezelfde periode in 2019. Dit zorgde voor een rampzalige start van 2020 voor de autodealers en alle aanverwante bedrijven.
Toch wist de markt zich redelijk te herstellen. Medio december 2020 werd voor het eerst de balans opgemaakt voor het hele jaar. Toen bleek dat de verkoopcijfers voor 2020 in totaal met 20% waren gedaald in vergelijking met de verkoopcijfers van het jaar 2019.
Elektrische auto steeds populairder
Voor de elektrische auto blijft de trend overigens helemaal behouden. Het percentage verkochte elektrische auto’s steeg in ons land van 1,5% naar 2.9%. Dat is bijna een verdubbeling, maar het marktaandeel van de volledig elektrische auto blijft nog steeds erg laag.
Hoewel het totaal aantal verkochte auto’s in 2020 daalde, bleef de hybride populair. Had de hybride in 2019 een marktaandeel van 4,6%, in 2020 steeg dit tot maar liefst 9,5%. Dat is meer dan een verdubbeling. Opvallend feit is dat de marktval van de diesel geremd lijkt te zijn. In 2019 was het marktaandeel van de diesel namelijk 31% na een lange neerwaartse trend. In 2020 steeg het marktaandeel terug naar 33%.
Bron: gastblog in samenwerking met Oponeo.nl, 9 februari 2021