Ismaël Ben-Al-Lal, zaakvoerder van Futech. Een onderneming verantwoordelijk voor kostenefficiënte hernieuwbare energie. Naast verkoop van zonnepanelen staat Futech ook in voor de optimalisatie en opslag van energie en biedt de onderneming ook een unieke huurformule aan waardoor klanten niet zelf dienen te investeren in zonnepanelen.
1. Hoe blijf je als ondernemer gemotiveerd in deze tijden?
Het zijn net deze omstandigheden die ervoor zorgen dat ik extra gemotiveerd ben. Je wordt op korte tijd verplicht om jezelf heruit te vinden en snel aan te passen aan de nieuwe situatie. Het businessmodel waar je zo mee vertrouwd was, moet je plots helemaal omgooien. Als ondernemer word je dus verplicht om creatieve oplossingen te zoeken wil je operationeel blijven. Daar haal ik veel energie uit.
Daarnaast ben ik ook aangenaam verrast door de korte termijn waarop we alle collega’s hebben kunnen omscholen en eigen konden maken met digitale tools. Maar bij ons kan niet iedereen van thuis uit werken, dus voor de anderen moesten we een nieuwe manier van werken ontdekken. En ook daar zijn we in geslaagd.
2. Welke acties onderneem je om deze periode te overbruggen?
Toen de maatregelen hier in België van kracht gingen, zijn we individueel – letterlijk, persoon per persoon – gaan kijken of remote werken mogelijk was. Was dat niet het geval dan zijn we op zoek gegaan naar de maatregelen die nodig waren om ze toch onder veilige omstandigheden te kunnen laten werken.
Samen met IT organiseerden we ook opleidingen om iedereen mee te krijgen met de technische aanpassingen en eventuele drempels weg te nemen. Degenen die er snel mee weg waren, hielpen achteraf mee om de anderen te inspireren en verder op te leren.
3. Bij wie ga je raad vragen als je het echt niet meer weet?
We zijn actief op een nogal atypische markt, dus kunnen niet gaan vergelijken met andere sectoren. Daarom volgen we vooral de situatie en beslissingen in andere landen op de voet en gaan vervolgens intern in dialoog, bijvoorbeeld met het managementteam en onze HR werkgroep.
En omdat we door onze creativiteit en flexibiliteit tot nu toe 100% operationeel konden blijven, verandert er voor ons op vlak van werk niet veel behalve de manier waarop.
4. Hoe houd je je werknemers gemotiveerd?
Vooral door in dialoog te gaan: aan het begin van deze situatie hebben we samen de opties besproken. We konden de gemakkelijke weg kiezen en stoppen, en zo dus ook niets verkeerd doen. Of net doorgaan, maar wel op een 100% veilige manier. Het is de bedoeling dat je job je energie en voldoening geeft, als je stopt valt dat weg. En daarbovenop lijd je ook een substantieel vermogensverlies, zowel het bedrijf als de medewerkers en op lange termijn ook de maatschappij.
Aan het einde van de rit, moet je alles geprobeerd hebben.
We kozen er samen voor om actief te blijven en het maximale eruit te halen. Dus de motivatie van mijn medewerkers begon al intrinsiek. We zagen het als een challenge en willen allemaal fier kunnen terugblikken op hoe we ons steentje hebben bijgedragen voor elkaar en aan de maatschappij en dit op een veilige manier
5. Wat ga je doen zodra deze crisis gedaan is?
We zien nu dat we bepaalde verplaatsingen gemakkelijk tot een minimum kunnen beperken. Aangezien het klimaat een van onze belangrijkste speerpunten is, willen we die lijn ook na de opheffing van de maatregelen doortrekken. Dat is meer ecologisch, én efficiënter. Wat we in deze periode leren, nemen we dus zeker mee in de toekomst.
6. Wat wil je zeker meegeven aan Limburgse ondernemers?
Ken je de Why worry flowchart van Gaur Gopal Das? Want die vat mijn advies samen: zorgen maken heeft geen zin. Heb je het zelf in handen? Ga er dan mee aan de slag. Kan je er niets aan veranderen, dan moet je het ondergaan. Maar je moet wel proberen een verschil te maken, en er alles aan gedaan hebben.
Ismaël Ben-Al-Lal, zaakvoerder van Futech.
———
Key-takeaways
- Des te beter je aanpassingsvermogen, des te sterker je positie.
- In open dialoog met je werknemers kom je tot een oplossing waar iedereen achter staat.
- De gemakkelijkste weg geeft je geen voldoening. Je moet op zijn minst proberen.
Met dank aan MAST Agency voor het leuke interview!
Dat verdient een dikke pluim.
Proficiat.