Skip to main content

De VREG heeft tussen 7 en 14 juli via een mailing aan alle PV-eigenaars gevraagd om hun rijksregisternummer eenmalig te registreren in de VREG-databank voor PV-installaties. Ongeveer een derde van de PV-eigenaars heeft dit al gedaan.
De VREG wil van al de gebruikers van de databank voor zonnepanelen het rijksregisternummer opslaan (en van ondernemingen het ondernemingsnummer). Daarom moeten alle PV-eigenaars zich eenmalig registreren met hun identiteitskaart en via een kaartlezer, of met een federaal token.
Tussen 7 en 14 juli ontvingen alle PV-eigenaars daarover een e-mail van de VREG met als onderwerp “Unieke registratie voor de certificatendatabank”. In die mail vindt staat een persoonlijke link, om de registratie in orde te brengen.
Vanaf 22 juli zal de toegang tot de certificatendatabank geblokkeerd worden voor wie nog niet registreerde. Er is echter geen enkele deadline voor de registratie, enkel zal u vanaf woensdag geen meterstand meer kunnen ingeven totdat de registratie in orde is: meer info hierover op http://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vragen-5#444.
Ook na 22 juli kan u uw registratie nog in orde brengen. U krijgt dan de eerstvolgende werkdag opnieuw toegang tot de certificatendatabank.
De VREG had voorzien om deze mail in mei te versturen. Helaas heeft vertraging in de IT ontwikkelingen dat onmogelijk gemaakt. Maar de bedoeling was wel zeker om in de zomermaanden te blokkeren: dan geeft immers de meerderheid van de mensen hun meterstand wel eens door.
 

Mail niet teruggevonden?

Vindt u de mail niet meer terug? Zodra uw toegang geblokkeerd is, kan u uw persoonlijke link ook terugvinden wanneer u probeert in te loggen op https://certificatenbeheer.vreg.be.

Het mailadres is veranderd?

Voor PV-eigenaars die hun mailadres hebben veranderd (andere provider, Gmail, enz.) maar dit niet hebben doorgegeven aan de VREG databank is er ook een procedure bij de VREG:
Wie de mail niet ontvangt wegens fout e-mailadres, zal merken dat zijn toegang tot de databank wordt geblokkeerd. De persoonlijke link wordt dan weergegeven bij het inloggen in de databank, dus ze kunnen van daaruit meteen hun registratie in orde brengen. De VREG vraagt dan ook een emailadres op, zodat ze het juiste hebben voor de toekomst.
 

PV-eigenaars zonder internet

Mensen waarvan de VREG weet dat ze geen internet hebben (bij hun installatie staat “WGT” = wenst geen toegang), zullen een brief ontvangen. Zij mogen via een aparte schriftelijke procedure hun registratie doen. Installateurs kunnen hen eventueel helpen bij de registratie met identiteitskaart via de kaartlezer, natuurlijk wel met het paspoort van de PV-eigenaar. Daarna kan verder de bestaande werkwijze gevolgd worden, want aan de toegang tot de databank verandert er niets.

Voorbeeldmail VREG :

 

 
Bron : PVVlaanderen

Leave a Reply