Op 1 juli 2019 gaat de uitrol van de digitale meters in de Vlaamse huishoudens van start. Maar hoe gaat deze uitrol concreet in zijn werk? Welke voordelen zijn er voor eindgebruiker en netbeheerder?
“Vanaf 1 juli gaan we aan de slag in heel Vlaanderen”, zegt Paul Adriaensen, programmamanager bij Fluvius. “Overal waar we onderhoud aan nieuwe meters moeten doen, storingen zijn of nieuw wordt gebouwd, zullen direct digitale meters worden geïnstalleerd. Daarnaast zullen we op last van de Vlaamse Overheid prioriteit geven aan specifieke doelgroepen. Dat zijn mensen die onder budgetbeheer staan, eigenaren van PV-installaties en zij die eerder participeerden in onze pilots. De uitrol zal dus gesegmenteerd verlopen.”
In het totaal zullen er 4 verschillende types meters worden gebruikt. “Er zijn er 2 voor aardgas en 2 voor elektriciteit”, weet Adriaensen. “Daarbij hebben de mensen geen keuze. De nieuwe meter wordt hoe dan ook geplaatst.”
6 à 7 miljoen installaties
In het totaal zullen er de komende 15 jaar maar liefst 6 à 7 miljoen digitale meters geplaatst worden. “Alles inbegrepen, de uitgaven en besparingen, hebben we het daarbij over een geschatte maatschappelijke baat van 336 miljoen euro. Die zal uiteindelijk worden opgebracht door de afnemers en wordt verrekend in het distributienettarief.”
Hiernaast biedt de meter tal van mogelijkheden voor de eindgebruikers. “De meters beschikken over 2 digitale gebruikerspoorten waarop ze applicaties en apparaten zoals slimme thermostaten kunnen aansluiten om hun energieverbruik te verminderen. Daarnaast kunnen ze er geavanceerde huishoudtoestellen mee opstarten of de oplading van hun elektrisch voertuig mee aansturen om hun zelfopgewekte stroom optimaal te benutten.”
Praktische voordelen zijn dan weer dat er geen meteropnemer om het verbruik op te nemen dient langs te komen. Daarnaast kunnen diensten zoals een wissel tussen enkelvoudig en tweevoudig uurtarief eenvoudiger en goedkoper worden aangeboden.”
Zakelijke markt
“Maar de digitale meter betekent ook winst voor ons”, legt Adriaensens uit. “Bijvoorbeeld op het gebied van het monitoren en voorspellen van de stabiliteit van netwerken. Het belang daarvan zal alleen maar toenemen naarmate er meer PV op de Vlaamse daken wordt geplaatst. En in het verlengde daarvan kijken we natuurlijk ook naar de zakelijke markt. Ook daar gaan we een digitale meter invoeren. Voor het zover is, zijn we echter minimaal 2 jaar verder.”
Bron: Solar Magazine, mei 2019
“de nieuwe meter wordt hoe dan ook geplaatst”
gedwongen verkoop dus!!!!!!!!!!!!!!!!
alleen de overheid heeft het recht mensen iets op te dringen waar ze niet om vragen.
Heb enkele jaren zonnepanelen, wilde dubbelle tariefmeter laten verwijderen.
Kosten ongv 3000 € , door mezelf te betalen. (nieuwe meter- leiding ondergronds leggen) terwijl er nog steeds elektrische palen en draden in onze straat zijn.
Vast bedrag afsluiten dubbeltarief ongv 175€ ????????
Mijn overtollige stroom steeds op net gestuurd.
Heb nog steeds dubbel tarief !!!!!!!!!!!!
romans
Miljoenen zonnepanelen staan er momenteel met een terugdraaiende meter !! Dat konden ze niet langer verdragen .
Ze zagen hun miljoenen inkomsten verminderen . Valse beloften dus aan ons. Typisch Belgie !! Zo vals als het maar
groot is !!
Beste ,
Wat ik hier een zeer spijtige zaak aan vindt is dat de overheid geen duidelijke visie heeft naar de toekomst .
De heer Bart Tommelein is altijd zijn pleidooi streng geweest naar de vorige ministeres en of partijen die met het geld hebben gegooid voor premies .
Wat zijn ze nu aan het doen dat terug die kleine man die nu eindelijk zijn pv kan betalen terug tegen de oren zal slagen , men moet mij niet komen vertellen dat we er van zullen genieten , en de opslag van zonne-energie is ook nog niet op punt . wedde als we voor opslag zullen gaan kiezen ze hier nadien ook nog op gaan belasten . ze geven nu al subsidies voor baterijen .
Lang leven ???
P. Adriaensen verplicht ons digitale meter te plaatsen er is ons toch beloofd dat we keuze hadden om huidige meter te houden.Dan komt hij nog af met 2 verschillende meters voor elektiek en gas maar geeft er geen uitleg bij dat doet hij liever niet. Wat als we alle die rotmeter wijgeren gaat hij ons dan laten opsluiten en nog een boete proberen te geven? Meneer Adriaensen geef ons nu eens klaar en duidelijk goede uitleg We wachten op u antwoord
Hoe kan dat nu? Toen bleek dat digitale meters niet terug draaien verklaarde Bart Tommelein dat eigenaars van zonnepanelen geen nadeel mochten ondervinden. Daarvoor moest een oplossing gezocht worden. De oplossing is blijkbaar gevonden in de vorm van een compensatie . Men spreekt van ” virtuele terugdraaing.” De digitale meter draait niet terug maar registreert wel de stroom die door de zonnepanelen naar het net gestuurd wordt. Ik veronderstel dat op basis daarvan de compensatie zal uitgeteld worden. Of we voor- of nadeel gaan hebben hangt dus af van hoe men de berekening gaat maken. Daarvan heb ik nog niets gehoord. Ben benieuwd.
De nieuwe meter kost geld. Hij moet vervaardigd worden , verdeeld worden enz. …
Wie ; welk bedrijf staat in voor het vervaardigden en afleveren van die nieuwe meters ?
Naam van het bedrijf en waar is het gelegen ?
Wie zit er in de Raad van bestuur van dat Bedrijf ? Wie kan mij daar iets over laten weten ?
Zou test aankoop of de ombudsdienst niet in gang springen en die verplichting die wordt gehanteerd, door FLUVIUS onderzoeken naar gegrondheid, zeker indien er risico bestaat bij de eindverbruiker om voordelen te verliezen of zelfs
de leverancier onrechtmatig te verrijken ?
Op een bepaald ogenblik werd zelfs geschreven dat eigenaars van zonnepanelen wel zouden kunnen blijven genieten voor zekere tijd, van terugdraaiende meters, om ze zo niet te benadelen. Nu lees ik dat dit niet het geval zou zijn. Vanwaar die wijziging, gezien het toch om een slimme meter gaat en dat die injectie toch zou moeten kunnen berekend worden …