Skip to main content
Buurtbewoners van de Grote Vreunte zien hun radiogestuurde klokken al geruime tijd ‘op hol slaan’. Het leveren van 51 Hz in plaats van 50 Hz via een noodstroomgroep door Infrax tijdens renovatiewerken aan een elektriciteitscabine is de aanleiding. Wie zonnepanelen heeft kan tien dagen geen groene stroom leveren, daar de zonnepanelen uitgeschakeld zijn door de verhoogde Hz. “Hoe gaat Infrax dat verlies aan groene stroom compenseren?”, vraagt buurtbewoner Johan Verhaegen zich af.

Infrax startte 9 oktober met het renoveren van een elektriciteitscabine in Waanrode. Johan Verhaegen keerde na een weekje Italië terug naar zijn woning aan de Grote Vreunte en merkte dat de klokjes van centrale verwarming en oven niet meer de juiste tijd aangaven. “Mijn vader vertelde me dat de netspanning enige tijd uitviel. Een normale gang van zaken bij stroomuitval dus”, vertelt Johan. “De klokjes werden juist gezet maar we merkten ’s morgens, zowat acht uren later, dat alle klokjes zowat 15 minuten voorliepen op de normale tijd. Dat tijdsverschil groeide tot vandaag aan met ongeveer 15 minuten op acht uren of 45 minuten per dag.”
De omvormers van Johans zonnepanelen staan in alarmmodus. Resetten helpt niet. “Na een gesprek met een vriend over de spooktoestand inzake de klokjes werd duidelijk dat de oorzaak van het probleem alleen maar de frequentie van de netspanning kon zijn. Met het checken van wat parameters op de omvormers merkte ik dat de spanning geleverd door Infrax een waarde van 51 Hz heeft terwijl dit exact 50 Hz moet zijn.”
Ook bij de buren spookt het: de tijd gaat te snel, de zonnepanelen functioneren niet, zelfs een nieuwe inductiekookplaat doet het niet. Een tijdelijk geplaatste noodgenerator die stroom opwekt blijkt nu de boosdoener te zijn. Johan Verhaegen is niet te spreken over het niet aankondigen van deze ingreep en hekelt de communicatie met Infrax. De hulplijn van Infrax telefoneren op zaterdag was in dit geval zinloos. Johan werd aangeraden terug te bellen tijdens de kantooruren op normale werkdagen. Intussen stuurde Johan een klachtenbrief waarin hij de toestand en het gebrek aan communicatie vanuit Infrax aanklaagt.
Ook stroom leveren aan het stroomnet kan niet meer omdat de zonnepanelen niet werken. “Mensen met zonnepanelen, moeten een perfecte gekeurde installatie hebben voordat zij mogen leveren. Het kleinste detail moet in orde zijn. Dit geldt ook voor Infrax. 50Hz moet 50 Hz zijn, en niet 51 Hz. Hoe gaan jullie dit oplossen, vergoeden? Het was trouwens schitterend weer de afgelopen dagen”, stelt Johan duidelijk. “Infrax levert doelbewust voor de veiligheid tijdens de werkzaamheden 51 in plaats van 50 Hz”, luidt het bij Infrax.
“Een aansluiting op het hoogspanningsnet in de cabine levert extra gevaar. Anderzijds heeft dit tot gevolg dat radiogestuurde klokken vooruit lopen en de zonnepanelen afgekoppeld zijn. De renovatiewerken worden woensdag 18 oktober afgerond”, aldus Björn Verdoodt van Infrax.
Infrax werkt aan een mogelijke compensatie voor het verlies aan groene stroom en raadt de gedupeerden aan een klachtenformulier in te sturen.
Bron: Het Nieuwsblad, 18 oktober 2017

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Leave a Reply