iLubat 2.5/5.0
FREQUENT GESTELDE VRAGEN
Problemen met je iLubat? Vind hier de oplossing.
Wat zijn de reactievoorwaarden van de iLubat voor het switchen tussen laden en ontladen?
Dit is afhankelijk van de modus (smart of standalone) waarin de iLubat zich bevindt.
- Smart: de iLubat wordt aangestuurd via de iLusmart, die injectie- en afnamedata van de digitale meter uitleest. Hierdoor wordt het mogelijk de iLubat op te laden op het moment dat er een overschot is aan zonne-energie (productie groter dan verbruik) en de iLubat te ontladen wanneer er een tekort is aan zonne-energie (verbruik groter dan productie). Doordat de gebruiker zijn overschot aan energie op een later moment kan benutten, vergroot dus zijn zelfconsumptie. De reactietijd in smart modus bedraagt enkele seconden.
- Standalone: de iLubat bepaalt zelf wanneer hij gaat laden en ontladen. Het toestel start met laden van zodra de panelen aangesloten op de iLubat 1.200W produceren. Het gaat hier dus om de string die is aangesloten op de iLubat indien er meerdere strings zijn aangesloten op de omvormer. Ter illustratie, wanneer de PV-string 1.500W genereert, zal er 1.200W naar de omvormer gaan en 300W worden opgeslagen in de iLubat. De iLubat start één uur na zonsondergang met ontladen. Een iLubat 2.5 gaat ‘s nachts ontladen aan 350W terwijl de ilubat 5.0 gaat ontladen aan 700W. Reactietijden zijn hier niet meteen van toepassing.
Waarom ontlaadt mijn iLubat soms niet terwijl ik stroom van het net haal?
De iLubat is een DC gekoppeld batterijsysteem en dient, net als andere batterijen, steeds een minimale spanning te behouden.
Terwijl AC-batterijen dit doen door een vorm van ‘druppelladen’ met dure stroom die van het net wordt gehaald, gebruikt de iLubat (vooral in de donkere periode van het jaar) een deel van de energie van de zonnepanelen om de batterij in onderhoudsmodus te houden.
Dankzij deze aanpak wordt de levensduur van uw thuisbatterij verlengd.
Welke factoren beïnvloeden de levensduur van een thuisbatterij en hoe wordt de levensduur van de iLubat geoptimaliseerd?
Een eerste beïnvloedende factor is de Depth of Discharge (DoD), oftewel de mate waarin de cellen van de batterij ontladen worden. Daarnaast heeft de snelheid waarmee de batterij geladen/ontladen wordt (uitgedrukt in Coulomb) een belangrijke impact op de verwachte levensduur.
Bij de iLubat zijn beide parameters gedimensioneerd om de levensduur van de batterij te optimaliseren. Zo laadt/ontlaadt de batterij maximaal aan 0.2 Coulomb en wordt een optimale DoD toegepast.
De meeste andere toestellen met batterijsysteem (zeker portable devices) worden op een totaal andere manier gedesignd. Omdat het gewicht en de grootte vaak een belangrijke factor zijn, wordt hier doorgaans een DoD van 100% toegepast. Hierdoor kunnen de bewuste toestellen voor een bepaald gewicht meer energie opslaan, maar zullen ze ook sneller aan degradatie onderworpen worden.
Ik heb een thuisbatterij maar toch wordt er elektriciteit in het net geïnjecteerd. Wat nu?
Allereerst bestaat de mogelijkheid dat uw thuisbatterij reeds volledig is volgeladen. In dat geval wordt de geproduceerde zonne-energie, die niet onmiddellijk wordt verbruikt, in het net geïnjecteerd.
Hiernaast wordt elke thuisbatterij gekenmerkt door een bepaald vermogen en een bepaalde capaciteit. Zo kan een thuisbatterij met een capaciteit van 9 kWh en een laad/ontlaad vermogen van 3 kW in 3 uur tijd volledig geladen/ontladen worden en dit enkel als dit aan het maximale vermogen gebeurt. Doordat de thuisbatterij slim wordt aangestuurd, zal deze meestal niet aan het maximale vermogen laden/ontladen, waardoor het volledig laden/ontladen langer zal duren.
Indien uw zonnepaneleninstallatie op een gegeven moment 5 kW aan zonne-energie produceert en u 1 kW verbruikt , wordt in dit geval 1 kW in het net geïnjecteerd en 3 kW opgeslagen in de thuisbatterij.
Indien uw zonnepaneleninstallatie op een gegeven moment 2 kW aan zonne-energie produceert en u 1 kW verbruikt , wordt in dit geval niets in het net geïnjecteerd en 1 kW opgeslagen in de thuisbatterij (hetgeen dus verschilt van het maximum laadvermogen).