Skip to main content

Als u elektrisch rijdt, heeft u het ongetwijfeld al aan de hand gehad. De publieke laadpaal aanvaardt uw laadpas niet. De Limburgse specialist in hernieuwbare energie Futech heeft een oplossing ontwikkeld en maakt betalen met Payconiq mogelijk.

Het Looise bedrijf Futech komt op de markt met een alternatief voor betalingen aan (semi)publieke laadpalen voor elektrische voertuigen. Voortaan kunnen gebruikers van laadpalen die door Futech zijn geplaatst hun laadsessie afrekenen via Payconiq, de gebruiksvriendelijke betaalapp van Bancontact. Payconiq en Bancontact hebben sinds 2019 hun beider betaalapp onder één dak gebracht. Het Belgische systeem ligt zelfs in poleposition om uit te groeien tot het Europese betaalplatform voor de Europese banken.

Gebruiksvriendelijk

“Het gaat inderdaad om een heel gebruiksvriendelijk betaalsysteem”, zegt Niels Fabry, bij Futech verantwoordelijk voor de B2B laadinfrastructuur. “Je scant met je mobiel toestel de QR-code op de laadpaal, waarna je kan selecteren met hoeveel kWh je de batterij van je elektrisch voertuig wenst op te laden. Vervolgens voltooi je de betaling via Payconiq en kan het laden beginnen.”

Frustratie

Daarmee kan een van de grote frustraties van bestuurders van elektrische voertuigen uit de wereld geholpen worden: de onzekerheid of de laadpaal waar je staat wel je laadpas aanvaardt. Zowat alle aanbieders van laadinfrastructuur hebben hun eigen laadpas, en die zijn niet altijd compatibel met elke laadpaal. “Payconiq is daarentegen altijd en overal toegankelijk in België. Bovendien weet je met het systeem van Futech als gebruiker meteen hoeveel je voor je laadsessie gaat betalen. Bij laadpassen worden de tarieven voor de gebruiker niet altijd transparant geafficheerd. Ten slotte betaal je bij het gebruik van Payconiq rechtstreeks aan de aanbieder van de laadpaal en valt de bijkomende afwikkelingskost weg die aanbieders van laadpassen aanrekenen.”

Hybride

Ook voor de bedrijven die de laadpalen van Futech ter beschikking stellen van het grote publiek, levert Payconiq volgens Niels Fabry een aantal voordelen op. “Allereerst stellen zij hun laadinfrastructuur open naar meer gebruikers dan enkel eigenaars van laadpassen. Aanbieders kunnen ook steeds opteren voor een hybride systeem met zowel laadpassen als Payconiq. Het is dan aan de gebruiker om te beslissen van welk systeem hij het liefst gebruikmaakt.”

Prijzen aanpassen

De aanbieders van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen kunnen daarnaast op een heel flexibele manier hun prijzen vastleggen en deze ook aanpassen. “Zo kunnen ze gemakkelijker inspelen op marktevoluties en de prijsstrategie van hun concullega’s”, aldus nog Fabry.

Over het opzetten van een systeem met Payconiq by Bancontact, moeten de bedrijven zich geen zorgen maken. Dat wordt helemaal door Futech voor hen geregeld. Ondertussen werkt Futech ook aan de ontwikkeling van een eigen bidirectionele laadpaal. Die moet het mogelijk maken om de batterij van de elektrische wagen ook als thuisbatterij te gebruiken.

Bron: HBVL.Be, 14 januari 2023