Skip to main content

Op vrijdag 12 oktober werd in Casino Modern te Genk de kick-off van ‘Limburg STEM’t af’ gegeven. In het totaal zullen meer dan 100 leerlingen met hun leerkrachten en bedrijven samen aan de slag gaan om STEM-projecten uit te werken. 

Het Regionaal Technologisch Centrum Limburg geeft hiermee een antwoord op de vraag van bedrijven en het Departement Onderwijs & Vorming om leerlingen te motiveren een STEM-opleiding (Science – Technology – Engineering – Mathematics) te volgen. De STEM-monitor gaf dit jaar nog aan dat in het TSO en BSO er een nijpend tekort is aan leerlingen die kiezen voor een technische of beroepsopleiding.
De arbeidsmarkt is aan een grondige evolutie bezig en bedrijven schreeuwen om goede technische profielen. Dit jaar blijkt weer uit het jaarlijks rapport van de VDAB dat er van de 10 knelpuntberoepen er 5 technische profielen zijn, zoals werfleiders en onderhoudsmecaniciens. Het is voor veel bedrijven dan ook niet eenvoudig om personeel te vinden met de juiste technische competenties. Ook de STEM-monitor, die in juni 2018 werd gepubliceerd door het Departement Onderwijs & Vorming, concludeert dat het huidige aantal leerlingen dat instroomt in deze studierichtingen nog ver van de doelstelling van 33,33% ligt en dat de procentuele stijging niet voldoende is om de haalbaarheid te verzekeren.

Limburg STEM’t af, jaargang 3

Het RTC Limburg kreeg de uitdaging om de Limburgse scholen en bedrijven samen te brengen rond dit probleem. Het 3-jarig traject ‘Limburg STEM’t af’ dat werd uitgebouwd, focust rond het aanbrengen van de 21ste-eeuwse vaardigheden en leerlingen klaar te stomen voor de toekomstige vacatures. “Vorig schooljaar konden we tijdens jaargang 2 al vaststellen dat de leerlingen spontaan deze vaardigheden aanleerden. Volgens het P21-model van de OESO moet het dan gaan om competenties voor leren en innovatie, burgerschap- en beroepscompetenties en digitale geletterdheid. Het was mooi om te zien hoe leerlingen en leerkrachten hiermee aan de slag gingen.” aldus Guido Bijnens, voorzitter van RTC Limburg.
“Dit jaar zetten we de laatste fase van ‘Limburg STEM’t af’ in. We gaan samen met de deelnemers opzoek naar nieuwe samenwerkingsvormen. De leerlingen zullen uitgedaagd worden om de nieuwe vaardigheden te vertalen naar zowel het proces als de productie van hun project.” vertelt dhr. Bijnens. “En we vergeten ook zeker de leerkrachten niet, want ook zij krijgen opleidingen om hun nieuwe rol als verbinder en projectmanager beter af te stemmen op de vraag van de arbeidsmarkt.”

Begeleiding Futech

In het totaal werden er 13 projecten geselecteerd.  Er worden maatschappelijke vraagstukken rond bvb. energie en mobiliteit aangepakt. Samen met bedrijven, onderzoekscentra en de T2-innovat(h)oren van de gloednieuwe T2-campus in Genk worden oplossingen onderzocht en uitgewerkt.
Futech zal betrokken worden bij de realisatie van maar liefst 3 specifieke projecten bij volgende scholen: Don Bosco Technisch Instituut Helchteren (E-mobility laadsysteem), VIIO Tongeren (de R-ISO dakdetector), Technisch Heilig-Hartinstituut Tessenderlo en Pius X College Tessenderlo (Single huis 2.0).
Limburg STEM't af
Meer info: limburgstemtaf.be

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Leave a Reply