Skip to main content

De Vlaamse regering gaat zonnepaneeleigenaren eenmalig compenseren nu het overgangsregime voor de terugdraaiende teller door het Hof is vernietigd. Dat meldt minister Demir na afloop van de ministerraad.

De minister van Energie meldt dat de gezinnen een eenmalige financiële compensatie krijgen die overeenkomt met een rendement van 5 procent op een gemiddelde investering. Zonnepaneeleigenaren komen alleen in aanmerking voor de compensatie als ze hun investering nog niet voldoende terugverdiend hebben. Demir meldt dat de kosten voor de compensatie voor Vlaanderen grofweg 445 tot 579 miljoen euro zullen bedragen.

Afhankelijk van grootte installatie

De compensatie is afhankelijk van het kalenderjaar waarin de eigenaar de zonnepanelen in gebruik heeft genomen, als ook van de grootte van de installatie. De compensatiebijdrage wordt niet per individuele installatie berekend, maar op basis van een gemiddeld project. Eind volgende week zal voor ieder installatiejaar de ondersteuning in euro per kilowatt geïnstalleerd vermogen berekend worden.
Minister Demir laat weten dat de compensatie vergelijkbaar zal zijn aan het rendement van de nieuwe investeringspremie die per 1 januari 2021 van kracht is. Daarbij wordt rekening gehouden met alle steun die een zonnepaneelinstallatie in het verleden al kreeg en het rendement dat de eigenaren konden genieten van de periode met terugdraaiende teller. Inwoners van Vlaanderen die dit jaar zonnepanelen kopen, krijgen maximaal 1.500 euro subsidie.
Niet alleen de 101.000 gezinnen die vorig jaar zonnepanelen lieten installeren worden gecompenseerd, maar ook de circa 470.000 gezinnen die al zonnepanelen hebben en nog over een terugdraaiende teller beschikken, krijgen een eenmalige compensatie.

Uitrol digitale meter versneld

Deze laatste groep van 470.000 gezinnen kan tussen nu en 2029, het moment waarop de digitale meter geplaatst wordt, kiezen voor een eenmalige compensatie. Minister Demir laat namelijk weten dat de snelheid waarmee de digitale meter uitgerold wordt bij eigenaren van zonnepanelen, verlaagd wordt.
Netbeheerder Fluvius moest er oorspronkelijk voor zorgen dat tegen eind 2024 al 80 procent van de gebruikers een digitale meter zou hebben, waarbij de plaatsing bij zonnepaneeleigenaren eind 2022 al afgerond zou moeten zijn. Zonnepaneeleigenaren zullen nu gespreid over de periode 2021-2029 een digitale meter krijgen.

30 procent meer steun bij thuisbatterij

De regering bekijkt nog de mogelijkheid om de eenmalige investeringssteun nog met 30 procent te verhogen als gezinnen ervoor kiezen om de komende 2 jaar te investeren in een thuisbatterij of warmtepompboiler. In dat geval kunnen ze rekenen op een bijkomende batterijpremie of warmtepompboilerpremie bovenop de bestaande. Op die manier wil de regering de energietransitie een extra duw in de rug geven en overbelasting van het elektriciteitsnet voorkomen.
Tot slot stelt minister Demir een deskundig team te mobiliseren om mensen via het centrale aanspreekpunt goed en efficiënt toelichting te geven.
Bron: solarmgazine.nl, 18 januari 2021

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Join the discussion 3 Comments

  • Philippe schreef:

    Sorry maar wat mogen we eigenlijk nog verwachte van zulke regeringen, de hoeveelste maal worden de spelregels ondertussen reeds gewijzigd steeds ten nadelen vd prosument en wanneer komt dan de volgende tax of belasting als er voldoende thuisbatterijen zijn, we hebben nu eenmaal GEEN betrouwbare regering, dat dit nu WEER fout gelopen is hebben we te danken aan de federale van Willmes, deze heeft het verzoek tot vernietiging op 05.12.2019 ivm terugdraaiende teller ingediend bij het Grondwettelijk Hof omdat de Vlaamse regering volgens hen niet bevoegd was maar wel de federale regering. Dat is de reden waarom het artikel 42 van het Vlaamse decreet werd vernietigd. Dus een machtstrijd tussen regeringen en voor vele bedrijven die zonnepanelen plaatsen bij particulieren de doodsteek daar deze markt in elkaar zal stuiken, daarom kunnen we beter met zijn allen samenwerken en dit in vraag stellen en terug te draaien in volgende link https://secure.avaaz.org/community_petitions/nl/iedereen_die_in_2020_nog_zonnepanelen_kochtgeplaat_behoud_terugdraaiende_meter_digitaal_of_niet/?kUwOPrb&utm_source=sharetools&utm_medium=email&utm_campaign=petition-1167161-behoud_terugdraaiende_meter_digitaal_of_niet&utm_term=UwOPrb%2Bnl&fbclid=IwAR2vW7VxuQ2cylwt_3X94bPF6d8N1JiSDublMYpU_DaBUEjh4GPLHTd5n7I

  • Patrick Coeman schreef:

    Wie gaat die ontvangen bij de huurkoop installaties?

  • Erwin Dupon schreef:

    Het is duidelijk dat wat de regering betreft er niet moet gerekend worden op een aanzienlijke compensatie die in overeenstemming staat met de geleverde investeringen met betrekking tot zonnepaneelinstallaties.
    Wel is het duidelijk dat er op lange termijn een verschuiving bezig is met betrekking tot het piek- en nachtverbruik door het wegvallen van de terugdraaiende teller (onmiddellijk verbruiken als er elektriciteitsproductie is vanuit de zonnepanelen en opslaan in batterijen om het nachtverbruik te compenseren, evenals aansturen van warmwaterproductie door het plaatsen van warmwaterzonnepanelen, of het intelligent schakelen van de warmwaterboiler) evenals het elektrificeren van het wagenpark (daar zullen ons nog verrassingen te wachten staan), want als we nu consequent alle nieuwe voertuigen 100% elektrisch zouden inschakelen dan hebben we een gebrek aan elektriciteitsproductie(lees “centrales”) met als neveneffect dat de brandstofmarkt effectief zou dalen en daarmee ook de verdekte inkomsten van de regering door accijnzen, directe en indirecte belastingen.
    Feit is wel dat er in de wintermaanden onvoldoende zal geproduceerd worden door de zonnepanelen en dat de rekening van elektriciteitsgebruik voor de eigenaars van zonnepaneelinstallaties zal stijgen.
    De trend qua mobiliteit is vandaag om naar hybride voertuigen over te schakelen (maar dat is slechts een pleister op een gewond been) tot als de structuur van laadpalen gemeengoed is geworden en dat er voldoende laadaanbod mogelijk is; vanaf dan is het niet meer dagdromen da voertuigen waarvan de uitstoot milieubelastend is, niet meer zullen toegelaten worden e n het gebruik ervan zoveel mogelijk te beperken door de een of andere vorm van belastingheffing op het effectief gebruik ervan.
    Naar mijn mening zullen er op de een of de andere wijze belastingen geïnd worden om de vermindering van inkomsten van de regering te compenseren (want deze heeft een groot gat in haar hand als het betreft haar niet te stuiten uitgaven).
    De toekomst is niet te voorspellen maar er zijn toch verwachtingen die we niet meer kunnen wegcijferen.
    Anecdote: wat gebeurt er nu in de andere contingenten (Amerika, Afrika, Azië, Noord-Europa)
    Of zijn wij de melkkoe die dient om het “groene” geweten te sussen wel beseffend dat wij alleen de klimaatwijziging niet alleen zullen kunnen beperken

Leave a Reply