‘De prijzen van zowel lithium-ion batterijpakketten als energieopslagsystemen zullen naar verwachting opnieuw dalen in 2024’, stelt Yayoi Sekine, hoofd Energieopslag bij BloombergNEF. ‘De snelle groei van de batterijproductie is sneller gegaan dan de vraag, wat leidt tot een aanzienlijke neerwaartse prijsdruk, omdat batterijfabrikanten proberen hun investeringen terug te verdienen en de verliezen te beperken die samenhangen met de onderbezetting van hun fabrieken.’
Energieopslag
De lagere batterijprijzen zijn volgens het marktonderzoeksbureau goed voor de markt van elektrische auto’s en stationaire energieopslag. Hierdoor zal de verkoop van energieopslagsystemen groeien naar 57 gigawatt vermogen en 136 gigawattuur opslagcapaciteit.
‘2024 wordt een nieuw recordjaar met een stijging van 40 procent ten opzichte van 2023 in gigawatttermen’, aldus Sekine. ‘We verwachten dat de “duur” (red. de tijd dat batterijen stroom kunnen leveren) van stationaire opslagprojecten zal toenemen naarmate de gebruiksscenario’s evolueren om meer energie te leveren en meer huizen batterijen toevoegen aan hun nieuwe zonnepaneelinstallaties. De verkoop van elektrische voertuigen stevent ook af op een nieuw recordjaar in 2024, alhoewel er enige voorzichtigheid is gezien de marktvertraging in de Verenigde Staten en Europa.’
Recycling
Batterijverbeteringen die in de gaten moeten worden gehouden, zijn volgens BloombergNEF het gebruik van grotere batterijcellen. Sekine: ‘Die ontwikkeling volstrekt zich in een recordtempo gekatalyseerd door intense concurrentie om de kosten te drukken. Zowel prismatische lithium-ijzerfosfaatcellen voor stationaire opslag als grote cilindrische cellen voor elektrische auto’s worden steeds populairder en nemen marktaandeel af van “pouch”-cellen.’
‘De recycling van batterijen gaat een interessant jaar tegemoet, omdat de beschikbaarheid van nieuw materiaal de schaalvergroting van de recyclingcapaciteit niet kan bijhouden’, besluit Sekine. ‘We verwachten vertragingen bij projecten en zelfs annuleringen.’