De verkoop van elektrische auto’s is in de eerste acht maanden van dit jaar meer dan verdubbeld. Dat meldt Febiac. “De elektrische auto is er om te blijven”, zegt woordvoerder Joost Kaesemans.
Tussen januari en augustus werden in ons land 5.700 elektrische auto’s in het verkeer gebracht, zo blijkt uit cijfers van sectorfederatie Febiac. Dat was meer dan een verdubbeling vergeleken met de eerste acht maanden van vorig jaar. Toen werden amper 2.097 elektrische auto’s ingeschreven.
De verkoopstijging is nagenoeg volledig te danken aan een aantal nieuwe modellen, zoals de Tesla Model 3, de Audi e-tron, de Jaguar i-Pace, de Hyundai Kona EV en de Kia e-Niro. Toch doen ook modellen die al enkele jaren bestaan het goed. Zo gaat de verkoop van de BMW i3, de Nissan Leaf en de Renault Zoë er fors op vooruit.
1,4% elektrisch
Maar hoe fors de verkoop van elektrische auto’s ook gegroeid is, het aandeel in de totale autoverkoop in ons land blijft natuurlijk verwaarloosbaar. In de eerste acht maanden van het jaar bedroeg het aandeel elektrische wagens amper 1,4 procent. Hoe dan ook was dat een stijging, want in dezelfde periode vorig jaar ging het maar om 0,4 procent.
De cijfers worden allicht enigszins vertekend door de inschrijvingen van Tesla Model 3 die de voorbije maanden massaal werd geleverd aan klanten die al veel eerder hadden besteld.
Evolutie
De stijging van de verkoop van elektrische auto’s is niet alleen te danken aan het groeiende aanbod. “Elektrische wagens zijn gewoon ook veel interessanter geworden”, legt Tony Verhelle uit, expert bij het vakblad Autogids. “Door de grotere capaciteit van de batterijen is een actieradius van 300 tot 400 kilometer geen uitzondering meer. Bovendien is er een aanzienlijk fiscaal voordeel.”
Op een echte doorbraak van de elektrische auto is het volgens Tony Verhelle nog even wachten. “De verkoop krijgt allicht een echte boost als de komende maanden de Volkswagen ID.3 en de elektrische versies van de nieuwe Peugeot 208 en Opel Corsa worden gelanceerd, waardoor elektrisch rijden ook heel wat betaalbaarder zal worden. VW spreekt voor zijn ID.3 over een totale kost voor de eigenaar die vergelijkbaar is met een Golf diesel.” Van de ID.3, die volgende week op het autosalon van Frankfurt wordt voorgesteld, werden inmiddels wereldwijd 30.000 exemplaren besteld. VW verkoopt de auto onder 30.000 euro.
Onontgonnen
Hoe hoopgevend de cijfers ook zijn, ook woordvoerder Joost Kaesemans van Febiac vindt het nog te vroeg om van een echte doorbraak van de elektrische auto te spreken. De meeste nieuwe modellen worden immers na volgend jaar verwacht. “Maar de cijfers zijn wel bemoedigend. De elektrische auto is er, hij gaat niet meer weg en hij zal de komende jaren geleidelijk aan belang winnen. Kortom, de beweging richting elektrische auto is ingezet.”
Voor de meeste autoconstructeurs is de productie en de verkoop van een elektrische wagen nog onontgonnen terrein. Zij bouwen momenteel een productieapparaat uit zonder echt te weten hoeveel auto’s ze moeten produceren. “Uiteindelijk blijft de vraag of die auto’s in eerste instantie worden geleverd in landen waar een beleid wordt gevoerd dat gunstig is voor elektrische auto’s en waar de infrastructuur op punt staat. En op dat vlak scoort België natuurlijk niet goed.”
Bron: Het Belang Van Limburg, 6 september 2019