Skip to main content

Vlaanderen telt nu 3.047 publieke laadpunten voor elektrische wagens. Dat zijn er 1.321 meer dan een jaar geleden. Voor het eerst is het aantal private en publieke laadpunten nu ook per gemeente opgelijst. In Limburg zijn er 555, het minst van alle provincies, maar wel een verdubbeling in een jaar tijd.
Tegen 2020 moeten er in Vlaanderen 7.400 publiek toegankelijke laadpunten zijn. Dat heeft de Vlaamse regering zichzelf opgelegd in het actieplan ‘Clean power for transport’. Eind volgend jaar moet ook 7,5% van de nieuw ingeschreven wagens volledig elektrisch zijn. Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open Vld) gelooft nog altijd dat beide doelstellingen gehaald worden. “In maart 2019 bedroeg het aandeel volledig elektrische wagens in Vlaanderen voor het eerst meer dan 2%. Dat is nog lang niet genoeg, maar de tendens is duidelijk”, zegt minister Peeters.
Over heel het jaar 2018 bedroeg het aandeel volledig elektrische wagens nog maar 0,8%. In totaal rijden er nu in Vlaanderen zo’n 37.000 elektrische wagens, waarvan 10.000 batterij-elektrisch en 27.000 plug-in-hybrides. Dat zouden er eind volgend jaar 74.000 moeten zijn.

Gent koploper

Uit de cijfers per gemeente blijkt dat er in Limburg vorig jaar in totaal 555 laadpunten waren, het minst van alle provincies. Het aantal publieke laadpunten is in Limburg wel bijna verdubbeld tot ruim 400. Dat zijn palen waar iedereen terechtkan om al dan niet met een laadpas in te pluggen. Daarnaast zijn er bij bedrijven en appartementsgebouwen nog niet- of semi-publieke laadpunten. Koplopers zijn de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen met elk meer dan 1.000 oplaadpunten. Gent was in 2018 met 279 laadpunten de best uitgeruste stad, gevolgd door Antwerpen (212) en Mechelen (132). Hasselt stond met 106 laadpunten op de vierde plaats. Genk had er 65 en zelfs in Herstappe waren er al 2. Heers was vorig jaar de enige Limburgse gemeente zonder laadpunten voor elektrische wagens, maar inmiddels zijn er ook daar 2.

Snelladers

Volgens het Vlaams actieplan moet er in elke gemeente een laadpaal staan in 2020. Als het elektrisch rijden echt doorbreekt, zullen er daarna nog vele duizenden laadpalen moeten bijkomen. Volgens het Vlaams Klimaatbeleidsplan 2021-2030 moeten vanaf 2030 alle nieuw verkochte personenwagens koolstofarm zijn, waarvan minstens de helft emissievrij. Er zal vooral meer nood zijn aan snelladers. In 2020 moet langs de grote verkeersassen om de 25 kilometer een snellaadinfrastructuur aanwezig zijn. Het vermogen van deze laders zal ook opgetrokken worden van 50 kilowatt naar 150 en zelfs 350 kilowatt.
Minister Peeters gelooft er rotsvast in dat het elektrisch rijden in Vlaanderen zal doorbreken: “We doen er alles aan om de Vlaming aan het elektrisch rijden te krijgen. Onze premies, de vergroening van de fiscaliteit, voldoende laadpunten en de groepsaankoop werpen stilaan hun vruchten af. De versnelling naar elektrificatie is ingezet, al blijft er nog een hele weg te gaan.”
Bron: Lydiapeeters.be, 27 juni 2019

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Leave a Reply