Op jonge leeftijd profileerde Wouter Nuytten zich als als een succesvol ondernemer. Sinds januari begon hij met ‘Human Districts’ aan een nieuw hoofdstuk.
Foto: Wouter Nuytten en Lothar De Keyne
Daarmee wil hij samen met zijn vennoot Lothar De Keyne de ecologische en sociale toekomst van wonen bepalen. “Iedereen heeft de mond vol van ecologisch bouwen, maar eigenlijk kunnen enkel de happy few uitpakken met hun klimaatneutrale woning.”
Het is volgens Nuytten niet meer van deze tijd. “Wij willen stadskernen ombouwen tot moderne en vooral betaalbare wijken.” En een betaalbaar huis met een Human Districs-stempel kost geen 240.000 euro zoals dat vandaag in de Gentse ecowijk het geval is. “Als wij er niet in slagen om huizen te verkopen onder de 125.000 euro zijn we niet geslaagd.”
Hoe dat moet gebeuren is voor het ondernemersduo zo klaar als een klontje: via een vastgoedfonds willen ze gronden en leegstaande gebouwen opkopen en ontwikkelen voor verkoop of verhuur. Ook natuurlijke grondstoffen die zomaar uit de lucht komen vallen, zoals zonnestralen, regenwater en wind spelen een cruciale rol. Nuytten en De Keyne gingen op zoek naar partners die in hun visie geloofden en kwamen uit bij bedrijven met futuristische namen.
Verbindende factor
Zo zijn Skilpod en Ark-Shelter gespecialiseerd in houten prefabwoningen die ze in hun atelier bouwen. “Zulke gebouwen staan er in twee weken, waardoor de kostprijs enorm daalt”, zegt Nuytten. In steden als Vancouver en Kopenhagen experimenteren ze al volop met dit soort woningen om jonge gezinnen betaalbare, groene woningen te kunnen aanbieden. “We moeten in België dringend een inhaalbeweging maken. Waarom houden wij toch zo vast aan afval van het verleden? Smijt krotten af en zet er gebouwen op die wel de eenentwintigste eeuw waard zijn.”
Wat energie betreft moeten Futech (zonne-energie), Smappee (klimaatmanagement), Bosaq (waterzuivering), Mobility+ en EV-Box (elektrische laadpalen) voor de nodige knowhow en besparing op energie zorgen. Door voedselproductie weer dichter bij huis te brengen met partners zoals Avani, Rooffood en Urban Smart Farm, moeten ook basisvoorzieningen goedkoper worden. “In het begin wilden we zelf het warme water uitvinden, maar dat is niet nodig, wij zijn de verbindende factor tussen al die innovatieve producten en ideeën.”
Bron: De Morgen, 22 augustus