In heel wat Europese landen is de digitale meter al ingeburgerd. Bij ons is het plaatsen van de nieuwe meters vorig jaar gestart en moet de uitrol nog op kruissnelheid komen. Een recente beslissing van het Grondwettelijk Hof zorgt echter voor vertraging. De digitale meter is nochtans een onmisbare schakel in de energietransitie.
“De digitale meter registreert net als de klassieke meter je elektriciteits- en gasverbruik”, zegt Frank Vanbrabant, CEO van Fluvius bij Z-Energy op Kanaal Z. “Daarnaast is er in de digitale meter een communicatiemodule ingebouwd waardoor de meter data kan versturen en ontvangen.”
Energietransitie
“De digitale meter is een fundament voor de energietransitie. Deze is nodig om de klimaatdoelstellingen in Europa te realiseren”, legt Vanbrabant uit. “Daarom heeft de Europese Unie aan alle lidstaten verplicht om de omschakeling te maken naar de digitale meter, dus ook in Vlaanderen geldt deze verplichting.”
Kostenvoordeel
Maar wat zijn nu juist de voordelen van de digitale meter? “Het meest duidelijke voordeel van de digitale meter is dat er geen fysieke, manuele meteropname meer nodig is. Het huisbezoek van de meteropnemer verdwijnt, net als de briefwisseling in verband met de meteropname. Dit resulteert samen in een belangrijk kostenvoordeel, en dus ook in een tariefvoordeel voor de klant.”
“Daarnaast zorgt de digitale meter er voor dat we op elk moment de exacte meterstand kennen. Dat maakt de meteropname een stuk efficiënter, enerzijds op het moment van de jaarlijkse afrekening maar anderzijds ook bij een verhuis of de wijziging van energieleverancier. Tenslotte helpt de digitale meter om fraude te detecteren en op te lossen.”
Flexibele tarieven
Door de elektrificatie van onze samenleving kent ons verbruik meer pieken. Tegelijkertijd dienen we zoveel mogelijk hernieuwbare energie te verbruiken op momenten dat ze beschikbaar is. “De Klant kent dankzij de digitale meter op elk moment zijn verbruik en productie”, zegt Vanbrabant. “Door het feit dat hij hier continu zicht op heeft, kan hij in de toekomst zijn elektriciteitsverbruik beter beheren en dus ook minder verbruiken. Hiernaast kan hij gebruik maken van flexibele tarieven door op de meest gunstige, goedkoopste momenten stroom te verbruiken.”
“Bij klanten die zelf produceren door middel van bijvoorbeeld zonnepanelen, gaat de digitale meter helpen om maximaal te verbruiken op momenten dat de zonnepanelen produceren. Voor de netbeheerder zorgt de digitale meter voor heel wat realtime data,” besluit Vanbrabant.
Bron: Kanaal Z, 6 april 2021
Hallo.
Als ik dit lees enkel voordelen. (Voor Fluvius)
Prijsdaling door de opnemer uitteschakelen dus prijsdaling voor de klant schrijf dit maar onder je schoenen. Bedriegers zijn het.
“… en dus ook in een tariefvoordeel voor de klant.”
Wie probeert hier wie voor de gek te houden?
de digitale meter moet er komen omdat de overheid en de energiebedrijven er geld aan verdienen,niet de klanten,
die zijn zoals steeds het slachtoffer!
de jarenlange leugens manipulatie en bedrog op kap van de konsument resulteert in een totaal wantrouwen van de klant tov de energiesector en de overheid….
van een maandbedrag van 15 e naar 65 e ondanks pv installatie is het resultaat van jullie geklungel…
controleren,manipuleren daar draait het om,
of dacht meneer de ceo de mensen te overtuigen met een lachend gezicht?
of is het uitlachen????
dat die leugenaars/bedriegers zich nog in het openbaar durven vertonen……..????
verbruik opvolgen kan ik nu ook,
pen en papier,daar heb ik die dure digitale onzin niet voor nodig!
Onlangs vroeg ik een digitale meter aan gezien ik zonnepanelen wens te installeren. De digitale meter werd geplaatst en wat bleek : warm waterboiler bleek afgesloten. Zonder boe of bah. Het antwoord van Fluvius toen ik dit signaleerde was er eentje uit de duizend : het valt onder mijn verantwoordelijkheid !!!
Ik vraag geen schadevergoeding en heb het probleem zelf kunnen oplossen. Rondvraag bij kennissen en buren leert me dat Fluvius een monopolie heeft en zich boven alles en iedereen verheven voelt. Dat was al zo bij de aanvraag van de digitale meter : men wordt steeds voor keuzes geplaatst (op welke foto gelijkt uw meter? Dag/nacht tarief of nachttarief … begeleiding of advies is er niet.).
De energietransitie zou er goed bij varen als men de klant helpt en begeleid en Fluvius niet onder de paraplu kruipt.