Het gebruik van elektrische wagens zit in de lift. Eén van de aandachtspunten voor de eigenaars van dergelijke voertuigen is, naast het type laadpaal, de manier waarop deze van stroom voorzien wordt.
Eén van de mogelijkheden is een off-grid systeem met zonnepanelen. Hierbij worden er een aantal zonnepanelen geïnstalleerd die volledig los staan van het elektriciteitsnet en de laadpaal van energie moeten voorzien.
Doorgaans is een laadpaal uitgerust met een bepaald standaard vermogen (bijvoorbeeld 11 kW). Dit wil zeggen dat deze ten alle tijden een bepaalde stroom moet kunnen leveren, wat met een autonoom zonnepanelensysteem natuurlijk niet evident is (donkere dagen, nacht,…).
Daarom zou er bij dit systeem een batterij moeten worden voorzien. Een laadpaal werkt echter met AC-stroom terwijl een batterij typisch DC is. Bijgevolg is er dus een omvormer nodig, hetgeen de investering extra duur maakt.
Een dergelijk project is theoretisch gezien zeker mogelijk, maar veel duurder dan een netgekoppeld zonnepanelensysteem dat energie produceert die voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden, waaronder het opladen van het elektrisch voertuig.
Zo’n systeem zou ideaal zijn als:
– accu’s zo goedkoop zijn dat je bij iedere elektrische auto’s twee verwisselbare accu’s krijgt.
– dan steeds één accu in de oplader hebt zitten en één opgeladen accu in de auto. Net zoals bij een accuboormachine
– er een systeem is om snel en handig de accu van je te wisselen. Tesla heeft ooit een snel battery swap systeem laten zien, maar daarover heb ik er weinig meer over gehoord.
Ik vraag me af of ik een off-grid laadsysteem kan gebruiken voor een PHEV (outlander). Ik heb een zonnepaneel, een regulator, een batterij en een omvormer (van 12v naar 220v). Dit systeem volstaat om een WAECO koelkast te voeden; lukt dit om een PHEV te laden (evt trager)?