‘Alleen nog elektrische bedrijfswagens vanaf 2026 is te vroeg.’ De mobiliteitsorganisatie Touring was er snel bij toen uitlekte dat de Vivaldi-partijen erop aansturen dat alle nieuw verkochte bedrijfswagens vanaf 2026 emissievrij moeten zijn.
Te hoge prijzen, te weinig laadpalen, Touring haalt de bezwaren aan die een doorbraak van elektrische wagens vandaag moeilijk maken, en dringt erop aan om de ambitie af te zwakken en uit te stellen tot 2030. Ook de autoconstructeurs, de verhuurmaatschappijen en de garagisten staan op de rem.
Maar intussen lijkt de omschakeling naar elektrische bedrijfswagens stilaan op gang te komen. De leasingmaatschappijen signaleren een stevige toename van het aantal elektrische of plug-in hybride bedrijfswagens. Uit een enquête in opdracht van Leaseplan blijkt dat een derde van de bedrijven al tegen 2024 wil overschakelen op een volledig geëlektrificeerde vloot.
‘We verwachten een snelle shift naar elektrisch rijden’, zegt Vlaams Parlementslid Robrecht Bothuyne (CD&V), die al enkele jaren pleit voor het vergroenen van de bedrijfswagens. ‘Het elektrificeren van bedrijfswagens uitstellen tot 2030 is niet realistisch. Die weg is ingeslagen en we kunnen niet meer terug. Er zijn in ons land twee autofabrieken en die maken allebei hybride of elektrische modellen. We gaan toch niet zo gek zijn om onze eigen auto’s niet te promoten?’
Meer modellen
Voor die snelle shift gelden niet alleen milieu- en imagoredenen, maar ook financiële. De lagere belasting op de voordelen van alle aard en de hogere aftrekbaarheid voor werkgevers maken elektrische auto’s aantrekkelijker.
De hindernissen die een doorbraak van elektrisch rijden in de weg stonden, vallen stilaan weg. We krijgen een breder aanbod, van 39 modellen dit jaar naar liefst 214 modellen volgend jaar. Er komen nu geloofwaardige alternatieven op de markt, met voldoende rijbereik. Het gaat ook meer en meer om competitieve en aantrekkelijke modellen.
Dat maakt dat ook de leasingbedrijven zelf 2026 niet als onrealistisch afwijzen. ‘Vele bedrijven zijn de oefening al aan het maken of het interessant is om over te schakelen op elektrische wagens’, zegt woordvoerder Sven Pauwels van ALD Automotive. ‘Tegelijk hebben de constructeurs steeds meer toegankelijke modellen in hun aanbod. We hebben geen glazen bol, maar 2026 lijkt ons zeker niet onhaalbaar. We hebben dan wel een duidelijke politieke visie nodig, zonder dat er voortdurend van koers wordt gewisseld.’
‘Ik geloof wel dat het mogelijk zal zijn om op een tijdsspanne van vijf, zes jaar de omslag te maken, zegt Pieter Waegenaer, commercial director corporate van Leaseplan België. ‘Dat zal een beetje pijnlijk zijn maar elke transformatie is een beetje pijnlijk.’
Laadpalen
Het gebrek aan laadpalen moet snel uit de wereld geholpen worden. De Vlaamse regering heeft al plannen aangekondigd om in vijf jaar tijd 30.000 publieke laadpalen in Vlaanderen te installeren. Voor gezinnen die geen plaats hebben voor een eigen laadpaal, zijn er oplossingen in de maak. Nieuwbouwappartementen moeten in hun garageplaatsen verplicht laadpalen installeren. Leasingbedrijven laten audits doen bij gebruikers van een bedrijfswagen, om na te gaan op welke manier zij het best hun wagen opladen.
Elektrisch rijden zal hoe dan ook gepaard moeten gaan met een verandering van gedrag. Elektrische rijders moeten andere reflexen aankweken, vooral dan om altijd en overal waar mogelijk op te laden. ‘Wie die reflexen aanleert, houdt aan elektrisch rijden vooral voordelen over’, zegt Waegenaer. ‘Vroeger had ik de luxe niet om een tankstation in mijn garage en op mijn werkplaats te hebben.’
Bron: De Standaard, 18 september 2020