Elke Vlaming met digitale meters kan voortaan energieadvies op maat krijgen. Fluvius maakt dit mogelijk door voor bepaalde bedrijven de digitale verbruiksdata van klanten toegankelijk te maken, uiteraard alleen na expliciete goedkeuring van de klant. Hiermee opent Fluvius de poort naar een nieuwe generatie (online) energiediensten.
Acht bedrijven sprongen al mee op de kar en werken een concreet online dienstenaanbod uit met energieadvies op maat. Ook installateurs, zoals elektriciens en verwarmingsinstallateurs, kunnen digitale verbruiksdata opvragen van hun klanten.
Energiediensten op maat door bedrijven
Fluvius biedt bedrijven voortaan toegang tot de verbruiksinformatie uit de digitale meters voor elektriciteit en gas. Daarvoor kunnen deze bedrijven – tegen een minimaal tarief* – een ‘datatoegangscontract’ sluiten met Fluvius, waarmee ze inzage krijgen in de digitale verbruiksgegevens van de Fluvius-klanten.
Dat gebeurt uiteraard alleen na expliciete toestemming van die klant. Concreet: de persoon op wiens naam het energiecontract geregistreerd staat. Elk bedrijf met een datatoegangscontract vraagt de klant eerst rechtstreeks toestemming om zijn gegevens te mogen inkijken. Pas als dit in orde is, geeft Fluvius de data van de klant door aan het bedrijf.
Nieuwe generatie off- en online diensten
Het initiatief van Fluvius is de start van een nieuwe generatie off- en online energiediensten op basis van zeer nauwkeurige verbruiksgegevens. Met deze data worden bedrijven immers energiedienstverleners: ze kunnen gepersonaliseerd energieadvies aanbieden, bijvoorbeeld over het meest voordelige energiecontract, de impact van een elektrisch voertuig op het stroomverbruik of de terugverdientijd van zonnepanelen en batterijen.
Ook de komst van het nieuwe capaciteitstarief voor elektriciteit vanaf 2022 is daarbij belangrijk. Vanaf dan krijgen klanten een aanrekening op basis van het piekvermogen dat ze nodig hebben, en niet langer alleen op basis van kilowatturen. Energiediensten kunnen klanten helpen om daar meer inzicht in te krijgen en hun energiekosten beter te beheren.
Automatische toegang of op aanvraag
Energiedienstverleners kunnen de verbruiksgegevens op twee verschillende manieren raadplegen: via een volledig geautomatiseerde datastroom, of via het klantenportaal van Fluvius (mijn.fluvius.be).
In het eerste geval zet Fluvius een snelle en automatische communicatielijn op naar de energiedienstverlener. Zo kan de verbruiksinfo uit de digitale meters rechtstreeks doorstromen naar een app of een klantenportaal van het bedrijf in kwestie. In het tweede geval kan de energiedienstverlener via het Fluvius-portaal de individuele verbruiken raadplegen. Dit kan bijvoorbeeld een installateur zijn die de verbruiksdata nodig heeft om een klant goed te adviseren bij het plaatsen van een nieuwe verwarmingsinstallatie.
Gegevens van 1 dag oud
Belangrijk: de gegevens die Fluvius deelt met energiedienstverleners, na toestemming van de klant, zijn informatief en minstens één dag oud. Op dezelfde manier kunnen ook zeer gedetailleerde kwartierwaarden voor elektriciteit en uurwaarden voor gas worden opgevraagd, ook hier pas na expliciete goedkeuring van de klant.
Acht bedrijven stapten al in
Acht bedrijven zetten ondertussen al de stap naar een datatoegangscontract met Fluvius, waaronder energiebedrijven Engie en Luminus, energieanalysebedrijf EnergieID, zonnepanelenspecialist iLumen (net als Futech deel van U2P Group), energieadviesdienst June Energy, energieadviseur Zero Emission Solutions en energieplatform Yuso. Zij werken concrete diensten uit op basis van effectieve verbruiksinfo van klanten. Ook bankverzekeraar KBC sloot een dergelijk contract met Fluvius, met de bedoeling om de digitale verbruiksdata te integreren in hun KBC-app.
Ook toegang voor installateurs
Beroepsfederatie Techlink en sectororganisatie ODE werken ook mee aan het initiatief. Zowel Techlink als ODE vertegenwoordigen grote groepen elektriciens, specialisten in hernieuwbare energie en verwarmingsinstallateurs. Zo kan ook deze beroepsgroep op basis van de verbruiksdata energieadvies geven aan haar klanten.
Alleen nog digitale meters
Er is dus een cruciale rol weggelegd voor de digitale meters voor elektriciteit en/of aardgas. Sinds 1 juli 2019 plaatst Fluvius alleen nog dit soort meters, die het energieverbruik en de eventuele stroominjectie heel nauwkeurig bijhouden. Dit gebeurt, na activatie door de klant, per uur voor aardgas en per kwartier voor elektriciteit. Elk gezin kan zijn verbruik gratis raadplegen via de online toepassing mijn.fluvius.be.
Guy Cosyns, directeur Databeheer Fluvius: “Met het initiatief over datatoegankelijkheid zet Fluvius als energiedatabeheerder een grote stap vooruit. Voortaan kan elke Vlaamse energieverbruiker met digitale meters energiediensten op maat krijgen en zijn de data toegankelijk voor alle partijen. Zo geven we het startschot voor een nieuwe generatie energiediensten in Vlaanderen.”
Dimitri van Gelder, IT-projectmanager iLumen (net als Futech deel van U2P Group):“Wij zijn er trots op dat wij mee aan de ontwikkeling hebben gestaan van deze gegevenskoppeling voor energiediensten. Daarmee laten we gezinnen inzicht krijgen in hun verbruiksprofiel. Op basis daarvan kunnen ze beslissingen nemen die bijdragen tot een lagere energiefactuur. Onze dienst zal gezinnen met lokale productie-installaties, zoals zonnepanelen, aanmoedigen om lokaal geproduceerde energie zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Dit zal de energietransitie zeker versnellen.”
*Meer info over de tarieven en de mogelijkheden voor bedrijven om een datatoegangscontract af te sluiten:
Bron: Fluvius.be