De nakende invoering van digitale meters is momenteel een brandend actuele topic in het Vlaams energielandschap. Zo werd er massaal gereageerd op ons blogartikel over de voordelen van de introductie van deze meters.
Ter opvolging nam Futech contact op met het Kabinet Tommelein, hetgeen uiteindelijk resulteerde in onderstaande samenvatting:
1.Wat is een slimme meter?
- Een digitale meter die je energieverbruik (elektriciteit en gas) meet
- Kan ‘communiceren’ met netbeheerder
- Voor iedereen dezelfde digitale basismeter
- Geeft je meer inzicht in je verbruik ð meten is weten
- Kan uitgebreid worden, extra ‘slimme’ functionaliteiten, je kiest zelf hoeveel ‘toeters en bellen’
- Energie-efficiëntie:
- Wasmachine vragen om tegen ’s morgens de was te doen
- Tonen waar de grootste verbruikers zijn (vb. versleten ijskast)
- Vaatwasser laten draaien op moment dat je zelf zonne-energie produceert
- Hernieuwbare energie: uitwisselen van info, injectie en productie meten
- Nieuwe producten: Wie elektrische bedrijfswagen heeft, kan via werkgever verbruik thuis afrekenen en zelfs aparte leverancier nemen
2. Waarom nodig?
Geen andere keuze
- Huidige Ferrarismeter wordt niet meer gemaakt
- Digitalisering op alle vlak: we maken ook geen telefoon meer met draaischijf, we kijken niet meer analoog naar TV,…
- Belangrijk voor energiemodel van de toekomst (decentraal, zelf energie produceren, slim net, enz.)
3. Wat gaat het kosten?
De kostprijs zelf, verrekend via de factuur net als nu (zie 4.)
- Huidige ferrarismeter kost vandaag 30 euro
- Schatting van kostprijs eenvoudige digitale meter: ongeveer 60 euro
- Installatiekosten zijn dezelfde
- Kastje rond meter is bij digitale meter goedkoper
- Op andere vlakken kosten besparen (zie bij punt 5.)
Kostenbaten-analyse stelt een kost voorop van 2 miljard euro?
Analyse van enkele jaren geleden
- Parameters gewijzigd: functionaliteit meter, periode van uitrol, enz.
- Grote evolutie op vlak van energie de laatste jaren (vb. kost meter)
4. Wie betaalt?
Zelfde principes als vandaag
- Gesolidariseerd, kost van de meters zit in de nettarieven (via meet- en teltarief, betaal je vandaag ook)
- Geleidelijke uitrol = kosten spreiden
- Bij nieuwbouw, grondige renovatie en verplichte metervervanging plaatsing en indienststelling betaald door de klant
- Mensen die zelf digitale meter vragen zullen daar bovenop deel van de kost van de meter betalen
- Netbeheerder is verantwoordelijk bij einde levensduur en defect
Energiefactuur zal stijgen door digitale meter?
- Nee, geleidelijke uitrol, factuur zal niet stijgen (mede door de voordelen zie punt 5)
- Er komt nog kosten-batenanalyse, bijsturen indien nodig
- Bijna alle andere Europese landen voeren slimme meter in, waarom zou het hier niet kunnen? (We bengelen achteraan peloton)
5. Wat zijn de voordelen?
Digitale meter zelf:
- Geen meteropnames meer
- Geen aparte dure budgetmeters meer (ook minder stigmatiserend, en kan armoede-opsporend werken)
- Fraude bestrijden: minder energiefraude/domiciliefraude opsporen
- Betere sturing van het net
De slimme meter (extra functionaliteiten die je kan toevoegen):
- Monitoren van eigen verbruik (vb. verbonden met smart phone)
- Nieuw marktmodel voor hernieuwbare energie (vb. je zelfgeproduceerde energie injecteren op het net op momenten dat je er goede prijs voor krijgt)
- Energie verbruiken op moment dat je produceert
- Nieuwe slimme toepassingen: elektrische voertuigen, slimme toestellen, interactie met batterijen,…
6. Wat betekent dit voor mensen met zonnepanelen?
- Rendement behouden! Iedere installatie heeft recht op minstens 15 jaar terugdraaiende teller, maar wie wil kan ook vroeger overstappen naar een nieuw compensatiesysteem
- Wie investeert in hernieuwbare energie belonen, niet straffen
- Belangrijk dat we blijven investeren in hernieuwbare energie, voor klimaat, milieu en behalen van Europese doelstellingen
- Nieuw systeem uitwerken dat op termijn terugdraaiende teller zal vervangen
- In de toekomst integratie van batterijen om net optimaal te gebruiken en te zorgen dat er geen overbelasting is