Na de invoering van de digitale meter wordt het voor elke zonnepaneleneigenaar belangrijk om een zo groot mogelijk deel van de geproduceerde energie meteen te verbruiken. De nettarieven zullen immers berekend worden op basis van reële afname.
In dat geval geldt dat een gebruiker van zonnepanelen minder moet betalen als hij minder van het net afhaalt. Het komt er dus op aan zo veel mogelijk elektriciteit uit uw zonnepanelen onmiddellijk te gebruiken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De meeste mensen zijn overdag, als de zon schijnt, aan het werk en verbruiken vooral ’s avonds elektriciteit. Wie elektrisch verwarmt, heeft veel elektriciteit nodig in de winter en bijna geen tijdens de zomer als de zonnepanelen veel opbrengen.
30 à 35 direct verbruik volstaat
Vanaf wanneer de situatie rendabel wordt voor u, hangt af van de mate waarin uw zonnepanelen zijn afgestemd op uw verbruik. Als u te weinig zonnepanelen hebt, verbruikt u meer elektriciteit dan u produceert en kan het zijn dat uw percentage zelfconsumptie al een stuk hoger ligt dan het gemiddelde. Met te veel zonnepanelen verbruikt u veel minder elektriciteit dan u produceert. Dan kan het zijn dat uw percentage zelfconsumptie een stuk lager ligt dan de gemiddelde situatie.
Hoe verhoog ik mijn onmiddellijke consumptie?
Huishoudtoestellen
Met een digitale meter krijgt u een beter inzicht in uw verbruik en productie en kunt u het gebruik van uw toestellen slimmer plannen. Met energiemanagementsoftware kunnen de toestellen geactiveerd worden precies op het moment dat er genoeg zelf opgewekte elektriciteit is. Een apparaat wordt dan aangeschakeld op het moment dat de elektriciteitsbehoefte en -productie op elkaar afgestemd kunnen worden.
Boilers en warmtepompen
Volgens de VREG zal het in de huidige omstandigheden voor eigenaars van zonnepanelen die verwarmen met een warmtepomp moeilijk zijn om na de invoering van de digitale meter onder het prosumententarief te blijven.
Elektrische wagen
Een elektrische wagen biedt mogelijkheden om het rechtstreekse verbruik van zonne-energie op te krikken. Maar helemaal vanzelfsprekend is dat niet. Doorgaans worden auto’s gebruikt voor de verplaatsing van en naar het werk. Dat betekent dat elektrische wagens in veel gevallen ’s avonds of ’s nachts worden opgeladen, als uw zonnepanelen stilliggen. Een dag per week thuis werken, terwijl uw elektrische wagen overdag oplaadt, kan een gedeeltelijke oplossing zijn.
Batterij
Bron: De Tijd, 18 februari 2019
Ik heb vanmorgen lijn afwasmachine geprogrammeerd er staat een klok op mijn boilers met afzonderlijke tijdstippen om zeker niet boven de opbrengst te komen.
En de tijden heb ik afgestemd op de. App die een voorspelling maakt van de wolken.
Het eerste tijdstip is al mis, de wolken waren er niet voor 15min maar het is bewolkt om 10u, dus 15min te laat de afwasmachine geprogrammeerd. Als ik kijk dan was de opbrengst vanaf 9u45 te laag om die 2kW weerstand van voldoende stroom te voorzien! Wachten wat het om 11u15 en 23u45 zal ,orden voor de boilers.
En het is niet de enige dag dat het volledig de mist in gaat. Dus jullie verhaal is larie en apekool.
Bruneel, volledig eens met u.
Ik heb ook al pogingen gedaan om 1 op 1 verbruik te genereren in functie van de geproduceerde zonneenergie.
Het is haas onmogelijk om verbruikers juist af te stemmen gedurende deze periode.
Heb zelfs 360° lichtsensoren gebruikt en via speciale AOP’s (add-on instructies) gekoppeld aan PLC sturing.
Deze gaat dus het geproduceerde inval van licht scannen en vergelijken met de opgewekte stroom en zo toestellen efficient aansturen. Bij kwakkelweer is dit haast onmogelijk. Laden van elektrische auto’s is helemaal ondenkbaar. Ik vermoed dat mensen die rijden met een Tesla wel degelijk overdag werken zijn,…niet???
Dus het hele systeem om overdag 1 op 1 energie verbruik toe te passen is zever.
Batterijen oplsag is ook onhaalbaar. Probeer maar eens enkele droog, was en vaatwas beurten te koppelen aan zo’n batterij.
Ik denk dat het bij dromen gaat blijven. Spijtig dat mensen in de politiek zo dom zijn op vlak van technologische denkpatronen en ontwikkeling. Afwachten dus wat het zal worden. In tussentijd kunnen we hopen dat Duracell misschien een of ander roos konijn tevoorschijn tovert wat kan helpen in onze energieproductie.
NN: Digitronix
Beste,
Zoek voor onze markt eens het volgende :
P1 to WIFI, in combinatie met een aantel WIFI tussenstekkers (22€per stuk) + een lollige programmeer omgeving (vb LEGO mindstorms).
Dan kan de gebruiker zelf bepaalde verbruikers programmeren met de weersvoorspelling in het achterhoofd, prioritaire toestellen aanduiden en de toestellen schakelen om de teruglevering negatief te houden. De energiekost is dan in het slechtste geval het teruglevertarief dat je mist, worst case aan nachttariefequivalent en nightmarecase aan dagtarief. Als je dan met je telefoon als interface nog kan ingrijpen op de programmering krijg je een erg flexibel systeem.
Als verbruikers zijn er : de verschillende weerstanden van mijn elektrische boiler, toestellen die verder werken als je ze onderbreekt, laders van laptops (kleine vermogens om flexibel mee te puzzelen, zo te programmeren dat je niet zonder jus valt)), dompelpomp en diepvriezer en een lader van een EV die je afhankelijk van het weer op een bepaald vermogen zet.
Dus, nee, geen batterij, behalve als de prijs daarvoor zakt tot 100$/kWh zoals momenteel voor Chineese bussen al het geval is.
Maak die meter nu eens echt slim. Doe het niet voor mijn portemonnai, niet voor de uwe, maar voor het klimaat en de kosten aan het net en het vermijden van nieuwe gascentrales.
Vriendelijke groet,