Skip to main content

De markt van de elektrische voertuigen groeit aan een razendsnel tempo. Volgens sectorfederatie EV Belgium zullen er tegen het einde van het jaar ruim 200.000 EV’s rondrijden op de Belgische wegen. In 2025 wordt wellicht de drempel van 500.000 elektrische wagens overschreden en tegen 2030 zouden dat er al meer dan 2 miljoen zijn. 

Steeds meer bedrijven kiezen er dan ook voor om te investeren in laadinfrastructuur, zeker gezien de Belgische overheid heeft ingestemd met het verplichten van elektrische bedrijfsauto’s vanaf 2026.
Futech, expert in hernieuwbare energie, biedt zowel oplossingen voor ‘gewone’ AC laadpalen als snelle DC laadoplossingen.

Snelladen

Het verschil tussen AC- en DC-laden situeert zich voornamelijk in de plaats van de omzetting van wisselstroom (AC) naar gelijkstroom (DC). “Bij DC laden gebeurt dit in de lader terwijl dit bij AC laden in het elektrisch voertuig zelf gebeurt”, weet Niels Fabry, Energie Adviseur laadinfrastructuur B2B bij Futech.

DC laders hebben een grotere capaciteit en bereiken een veel hogere laadsnelheid. “Met dit type laadoplossing heeft u gemiddeld slechts een half uur nodig om een groot elektrisch voertuig (batterijcapaciteit ≈ 100 kWh) van 0 tot 80% op te laden. Bij een kleinere wagen (batterijcapaciteit ≈ 50 kWh) duurt dit amper een kwartiertje. Een ideale oplossing voor als u snel weer de weg op moet!”,  aldus Fabry.

Mobiliteitsoplossing

Futech levert maatwerk in het oplossen van vraagstukken van bedrijven rond laadinfrastructuur. 

“Wij komen steeds bij u ter plaatse om uw huidige en toekomstige noden in kaart te brengen en in functie hiervan een mobiliteitsoplossing op maat aan te bieden. In de meeste gevallen gaat het om een combinatie van een aantal AC laders voor de medewerkers die de hele dag op kantoor werken en een aantal DC snelladers, perfect geschikt voor vertegenwoordigers die snel weer de baan op moeten. Zo komen we tot een structurele, kostenefficiënte oplossing voor elke klant ”, weet Fabry. 

Tevreden klant MTS

Een klant die voor het maatwerk van Futech koos is MTS Industriebouw uit Sint-Truiden. ”Bij ons plaatste Futech 2 snellaadpunten en ook een aantal AC laders”, zegt Quinten Permentier, Electro-Mechanical Engineer bij MTS.  “Wij hebben ervoor gekozen om onze laadinfrastructuur publiek open te stellen. Het werd al snel duidelijk dat ons laadstation twee soorten gebruikers aantrekt. Langs de ene kant heb je onze medewerkers die hun wagen opladen terwijl ze komen werken.  Zij maken, net als veel van onze klanten, massaal gebruik van onze AC laders.” 

“Daarnaast heb je de gebruikers van onze snelladers, die in hun wagen blijven wachten om een telefoontje te doen of e-mails beantwoorden en na 15 à 20 minuten alweer met een (quasi) volle batterij vertrekken. We zijn tevreden over de samenwerking met Futech, dat ons ook ondersteund heeft om het betalingssysteem voor de laadsessies op punt te stellen ”, besluit Permentier.

Meer informatie over de duurzame mobiliteitsoplossingen van Futech voor bedrijven vindt u op onze website.

Contact

Interesse in een kennismakend gesprek over uw vraagstuk rond EV-laadinfrastructuur? Neem contact op met Niels Fabry, Energie Adviseur laadinfrastructuur B2B bij Futech.

Niels Fabry
niels@futech.be
+32 (0)475 28 48 82

Op zoek naar een mobiliteitsoplossing voor uw bedrijf? Neem contact op met Futech!