Skip to main content
Vorige maand kregen we bij Futech bezoek van enkele leerlingen van de richting STEM (Sint-Martinusscholen uit Herk-de-Stad). Zij nemen vandaag deel aan de VOKA First Lego league. Dat is een wedstrijd waar leerlingen lego-robot opdrachten moeten uitvoeren, een actueel project uitwerken en dit alles aan een jury presenteren. Dit jaar is het thema van de First Lego League “SUPER POWERED”. 
De First Lego League Challenge is een wereldwijde techniekwedstrijd voor jongeren tussen 11 en 14 jaar. De jonge leeftijd van de leerlingen wordt echter gecompenseerd door een overschot aan motivatie (lees: na de schooluren langer blijven om aan hun project te werken of zelfs tijdens de herfstvakantie doorwerken). Nu was het onze beurt om hen een bezoekje te brengen. De leerlingen stelden hun uitvinding – de LEMA-box – voor en we kregen een ware demonstratie van hun lego-robots. Die robots zijn (zoals je waarschijnlijk al vermoedt) volledig opgebouwd uit Lego en hebben de leerlingen zelf geprogrammeerd. Vervolgens moet hun constructie verschillende opdrachten uitvoeren, waaronder het ophalen of achterlaten van blokjes. Ook hoe dat precies gebeurt hebben ze volledig zelf uitgedokterd. Wij kregen de kans om hen nog snel enkele vragen te stellen! 

Hoe zijn jullie tot het idee van de LEMA-box gekomen? 

De leerlingen zijn gestart met een ander idee, maar waren na hun bedrijfsbezoek bij Futech erg geïnspireerd door de PIDbox van partnerbedrijf iLumen. Daardoor kwamen ze tot de realisatie dat ze iets wilde ontwikkelen wat op verschillende manieren gebruikt kan worden. 

“We hebben bij jullie de PIDbox ontdekt en dan zijn we verder gaan nadenken, hoe we dat naar ons idee konden aanpassen. We wilden sowieso iets met knijpkatten doen en dan hebben we dat met de PIDbox gecombineerd”, licht één van de gemotiveerde leerlingen toe. 

Het resultaat? Een compacte box waarmee je energie kan opwekken, om vervolgens een gsm op te laden. De leerlingen zijn niet alleen technisch aangelegd, maar hebben duidelijk ook al nagedacht over de doelgroep voor hun product. “Ons doel was om een gsm op te laden. Veel mensen hebben een gsm dus dan is dat meteen ook wat populairder”, licht Jonah – één van de andere studenten – toe. 

(Lees verder onder de foto)

Hoelang hebben jullie hieraan gewerkt?

De leerlingen zijn in september begonnen en moeten dus nu (eind november) hun idee gaan voorstellen. Ik hoor je al denken: “Slechts drie maanden om een volledig idee uit te werken én een prototype te bouwen?!” En ja hoor, dat lijkt inderdaad niet lang, maar de leerlingen hebben er dan ook heel veel van hun vrije tijd in gestoken. 

“We zijn in september begonnen en dan hebben we eerst nog andere ideeën gehad, dus ik denk dat het ongeveer anderhalve maand duurde van het idee tot het uiteindelijke product”, vertelt Yoene. “Ze zijn wel heel gemotiveerd!”, vult leerkracht Davy aan. “Ze zitten hier elke middag, elke vrijdagavond, zelfs in de vakantie zijn ze hier geweest.” 

Zijn er dingen mis gegaan? 

“Ja eigenlijk heel veel! Bij het laseren vooral, dan moesten we dingen opnieuw gaan tekenen. De box is ooit uit elkaar gevallen, er zijn een paar knijpkatten die ook gesneuveld zijn…”, vertellen de leerlingen al lachend. “Ze gingen de knijpkatten uit elkaar halen en ze moesten deze natuurlijk ook terug in elkaar steken, maar…” “Het is bij het demonteren gebleven”, vult één van de leerlingen enthousiast aan. Een goede les in doorzettingsvermogen dus. 

Hoe bereiden jullie zich voor op het toonmoment voor de jury vrijdag?

LEMA is er alvast helemaal klaar voor, vertelt Yoene: “Iedereen doet kleren aan die in ons thema passen, dus bijvoorbeeld de ene is bouwvakker, de andere gaat als elektricien of wetenschapper. Iedereen heeft nu ook zijn papieren met wat die moet vertellen mee naar huis en dat bereiden we dan ook voor, zodat we weten wat we moeten zeggen.” 

De leerlingen beginnen de (weliswaar gezonde) stress al te voelen, maar ze zijn gelukkig goed op elkaar afgestemd: “We zijn een goeie vriendengroep geworden”, vult Yoene nog aan. 

Daarom willen we graag alle leerlingen (Sander, Tibe, Kobe, Yoene, Mathis, Jonah, Ferre en Dries) nog eens heel veel succes wensen! Wil je hun verhaal volgen of zelf ook mee supporteren? Neem dan snel eens een kijkje op hun instagrampagina