“Als een klant nee zegt, zijn we even sportief.”
En dat doen we goed. Zo begon Hubo Limburg United bijvoorbeeld met maar liefst vier overwinningen aan de competitie. Hoewel ze de laatste twee wedstrijd verloren, geven de spelers elke keer weer het beste van zichzelf.
“Nederlagen kennen we niet”, vertelt Frans-Joseph enthousiast. “We zijn uiteraard super gemotiveerd en we zijn natuurlijk erg blij als een klant ja zegt, maar als een klant nee zegt dan zijn we even sportief.” De CCO verwijst hierbij naar een eigen ervaring: “Ik was een klant misgelopen van een grote order en ik heb dat toen heel sportief opgevat. Die klant heeft mij een jaar later teruggebeld om dezelfde order toch nog te plaatsen en zei “jij was toen wel een van de sportiefste, ik zou het graag aan u gunnen”. Dus uiteindelijk, een nee is een tijdelijke nee.”
“De verantwoordelijke, dat is eigenlijk de coach van een departement en die moeten gewoon zorgen dat de mensen uit het team gemotiveerd blijven.”
Daarnaast is bij een succesvol bedrijf – net zoals bij een basketbalploeg – ook een sterk team van belang. “Wij werken er ook altijd aan dat het team goed op elkaar is afgestemd”, vult Frans-Joseph aan. Bij Futech geloven wij – net zoals bij basketbal – in de kracht van een sterk team. “De verantwoordelijke, dat is eigenlijk de coach van een departement, van dat team en die moeten gewoon zorgen dat de mensen uit het team gemotiveerd blijven. als iemand gedemotiveerd geraakt dan is daar een reden voor en als je daar snel genoeg over praat dan kun je dat ook wel weer snel genoeg motiveren. Mensen zijn zoals ze zijn. Die kan je niet veranderen en dat hoeft ook niet, maar iedereen heeft wel bepaalde kwaliteiten en interesses om iets te doen. Ik denk dat het gewoon heel belangrijk is dat de juiste persoon de juiste job heeft. En uiteindelijk, als er ergens eens een kink in de kabel is, dan is het aan de coach om die terug recht te trekken.”