Voortaan zullen in Vlaanderen alleen nog nieuwe, digitale gas- en elektriciteitsmeters worden geplaatst. Netbedrijf Fluvius werkt aan een groot project, waarbij tegen 2023 alvast 1,3 miljoen nieuwe meters zullen worden geplaatst.
“De nieuwe digitale meter maakt een hele reeks nieuwe toepassingen mogelijk. Het eerste, meest merkbare verschil is natuurlijk dat de meteropnemer niet meer moet langskomen bij de mensen thuis.”, zegt Davy Michiels van Fluvius in een reportage van Z Energy op Kanaal Z. “Langs de andere kant maakt de digitale meter ook meer diensten mogelijk. Je kan vanop afstand een tariefwissel aanvragen.”
Energieverbruik sturen
“Maar ook belangrijk: de digitale meter geeft meer data en meer inzicht in het verbruik. Bijvoorbeeld voor mensen die zonnepanelen hebben. Zij krijgen meer inzicht in de injectie en afname die ze hebben en kunnen op die manier beter hun energieverbruik gaan sturen. ”
Eén van de aannemers die Fluvius ondersteunt bij de plaatsing van de digitale gas- en elektriciteitsmeters is het consortium TEA/ESAS. “, aldus Chris Lefrère van TEA/ESAS. “Vanuit onze ervaring in binnen- en buitenland hebben wij geleerd dat er 4 cruciale factoren zijn om zo’n project met succes tot een goed einde te brengen. Ten eerste de klantvriendelijkheid, twee het zeer kostefficiënt te doen – we hebben daar een maatschappelijke opdracht. Drie: de kwaliteit van het werk en last but not least, de veiligheid van de werkzaamheden. ”
“Voor de specifieke uitrol zullen gezinnen en bedrijven per regio worden gecontacteerd om hun meter te vervangen op een tijdstip naar keuze. We plannen per maand een 8.000 nieuwe digitale meters te plaatsen. Wij gaan bij 340.000 gezinnen de digitale meter plaatse. Dat zijn in hoofdzaak de gezinnen met zonnepanelen, diegenen met een budgetmeter en ook de gezinnen met reeds een digitale meter die we nu vervangen door het nieuwe type”, besluit Maarten Broens van TEA/APK.
Bekijk hieronder de volledige reportage van Kanaal Z.