De stroomfactuur van een gemiddeld gezin bedraagt in 2017 voor het eerst meer dan 1.000 euro. De oorzaak is het nettarief dat alweer fors stijgt.
De gezinnen worden volgend jaar nog maar eens geconfronteerd met een stijging van hun elektriciteitsfactuur. Dat heeft de Vlaamse energieregulator Vreg berekend. Een gezin met een gemiddeld verbruik krijgt op jaarbasis een extra rekening gepresenteerd van 50 euro, wat de stroomfactuur boven de 1.000 euro doet uitkomen. Dat de prijs vorig jaar nog veel meer steeg (door de afschaffing van de gratis stroom en de Turteltaks), is een schamele troost.
De hogere rekening is vooral te wijten aan de duurdere distributienettarieven (45 euro voor een gemiddeld gezin) die Eandis en Infrax aanrekenen. De twee netbeheerders rekenen zo de vennootschapsbelasting die de federale regering voor hen in 2015 heeft ingevoerd door aan de consument.
Ook de gemeenten drijven de prijs omhoog, want zij leggen de netbeheerders almaar vaker een retributie op voor werkzaamheden op hun grondgebied – een praktijk die veel weg heeft van een verdoken belasting. Na Eandis kan nu ook Infrax dat bedrag doorrekenen aan de verbruiker.
De Vreg ziet het met lede ogen aan. De regulator kan wel wegen op de uitbatingskosten, de investeringen in de netten en de kapitaalvergoeding voor Eandis en Infrax, maar heeft niets in de pap te brokken over de zogenaamde exogene kosten die via het nettarief doorgerekend worden aan de verbruiker. Deze exogene kosten vormen een almaar grotere verzameling van belastingen en subsidiekosten, waardoor het nettarief meer en meer een verkapte belastingbrief lijkt. Deze indirecte belastingfactuur is vanaf 2017 goed voor 51 procent van het totale nettarief, tegenover 49 procent vorig jaar en 45 procent in 2015. ‘Die exogene kosten horen niet thuis in de distributienettarieven’, vindt Vreg-topman Thierry Van Craenenbroeck. Maar het is de politiek die de keuze moet maken, voegt hij eraan toe.
Bron: De Standaard, 21 december 2016
Het doorrekenen van nieuw opgelegde vennootschapsbelasting aan de eindconsument.. dat is alweer een startegie waar Jan Modaal de dupe van wordt.