Dat blijkt uit antwoorden van energieminister Zuhal Demir naar aanleiding van vragen van Peter van Rompuy (CD&V) in het Vlaams Parlement.
Technieker
Waar Fluvius in 2022 2.689 klachten ontving over de digitale meter, leek dat aantal klachten zich tot het derde kwartaal van vorig jaar te stabiliseren. Een recordaantal klachten in de maand november zorgde er echter mede voor dat het aantal klachten vorig jaar alsnog fors groeide.
899 schadedossiers
Minister Demir benadrukt echter dat niet elke klacht even zwaar is. ‘Zeker niet elke klacht leidt tot schade bij de klant. Zo hebben heel wat klachten betrekking op onder andere een technieker die niet opdaagt op het afgesproken moment, een gevraagde tariefwissel die niet werd doorgevoerd, gebrekkige informatie of slechte correspondentie, enzovoort. Slechts een heel beperkt aandeel van deze klachten heeft effectief tot schade geleid bij de klant.’
Fluvius installeerde afgelopen jaar bijna 1 miljoen digitale meters, wat betekent dat dit bij 0,4 procent van de nieuwe installaties tot een klacht leidde. Bij klachten die tot schade leidden, maakt de netbeheerder een schadedossier op. ‘In 2023 heeft Fluvius in totaliteit 899 schadedossiers overgemaakt aan de 3 aannemers; 3DM, Unit-T en TEA’, duidt Demir.’
Betreuren
‘Elk schadegeval is er een teveel’, vervolgt Demir. ‘In die zin betreur ik de cijfers. Anderzijds tonen de cijfers aan dat klachten in verband met schade eerder uitzonderlijk zijn en heb ik begrip voor de realiteit. In 2023 traden schadegevallen op bij minder dan 0,4 procent van de plaatsingen van de digitale meters. Gezien de massale hoeveelheden digitale meters die geplaatst worden, kan het gebeuren dat er af en toe iets misgaat. Het is daarbij vooral belangrijk dat de schade hersteld wordt.’