Skip to main content

U dacht indruk te maken met een Tesla? Dan kent u de Lightyear nog niet, de eerste gezinswagen op zonne-energie.
Groot nieuws was het. Terwijl hun eerste zonnecelauto – de Lightyear One – nog op de markt moet komen, kondigde de recentelijk van Tesla overgestapte commercieel directeur Johan Vos eerder deze maand al een tweede model aan: een instapper wordt het, die aanzienlijk lager geprijsd zal zijn dan de Lightyear One.
Staat het eerste model voor 149.000 euro in de boeken, dan moet de tweede vanaf 2023 pakweg 50.000 euro kosten, vergelijkbaar dus met de Tesla Model 3. Vanaf dan wil het bedrijf er jaarlijks tussen 10.000 en 100.000 van bouwen. ‘Voor Europa, maar vooral ook voor de VS’, zegt Vos. ‘En met name Californië: daar is veel zon, dus veel energie, en elektrisch rijden is er populair. De Lightyear One is er erg enthousiast onthaald, die markt willen we niet links laten liggen.’

Lightyear one

World Solar Challenge

Ambities volop dus bij het piepjonge automerk, dat werd ‘geboren’ in Australië. Tijdens hun opleiding aan de TU Eindhoven deden Lightyear-oprichters Lex Hoefsloot en Qurein Biewenga en hun team drie keer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge,  de tweejaarlijkse race voor experimentele zonnecelauto’s van 3000 kilometer louter op zonlicht. Drie keer wonnen ze: in 2013, 2015 en 2017.
 Daarbij ontwikkelden ze veel slimme technologie en verzamelden ze een schat aan kennis en ervaring. Logisch dat ze die niet onbenut wilden laten, maar toepassen in volwaardige personenauto’s voor de openbare weg. De Nederlandse oprichters klopten voor hun eerste productiemodel, de Lightyear One, aan bij de Belgische autodesigner Lowie Vermeersch, die in Italië GranStudio runt.
Bron:Tijd.be, 24 januari 2020
Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Leave a Reply