Skip to main content

Vlaanderen houdt in 2018 een goed kwaliteitsniveau aan van de distributienetten, zowel wat betreft de onderbrekingen als voor de kwaliteit van de geleverde spanning. Dat blijkt uit gegevens van energieregulator VREG.
Een distributienetgebruiker op het Vlaamse laagspanningsdistributienet had in 2018 gemiddeld 19 minuten en 18 seconden geen elektriciteit als gevolg van incidenten. Dit is een daling ten opzichte van 2017 (22 minuten en 11 seconden) en is het beste cijfer sinds de start van deze rapportering.
De frequentie van de onderbrekingen is 0,37 wat wil zeggen dat een Vlaamse klant gemiddeld eens in de 2,7 jaar door een ongeplande stroomonderbreking getroffen wordt.
Met deze cijfers behoort Vlaanderen bij de koplopers in Europa inzake kwaliteit van het elektriciteitsdistributienet.
Belangrijkste oorzaken van onbeschikbaarheid zijn:

  • defecten op kabels
  •  kabelbreuken veroorzaakt door derden (bijvoorbeeld aannemers)

Digitale meter

De kwaliteit van de geleverde spanning is over het algemeen goed, ondanks een lichte stijging van het aantal meldingen betreft een te hoge spanning. Met de uitrol van de digitale meter zal de spanningskwaliteit transparanter en in meer detail opgevolgd kunnen worden.
Betreft klachten kunnen we stellen dat het totaal aantal klachten nog jaarlijks toeneemt maar dat het aandeel gegronde klachten stabiel is. Klachten over kwaliteit van uitgevoerde werken en over de meting komen het meeste voor.
Bron: VREG Nieuwsbrief, 3 oktober 2019

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Leave a Reply