Fluvius heeft afgelopen kalenderjaar 52.196 nieuwe thuisbatterijen voor de opslag van stroom van zonnepanelen geregistreerd. Dat meldt de Vlaamse netbeheerder in zijn jaaranalyse.
Als onderdeel van het Vlaams Bemiddelingsboek – dat informatie klachten van Vlaamse burgers en bedrijven over overheidsdiensten bundelt – een analyse gemaakt van de klachten die het in 2022 heeft ontvangen.
111.127 zonnepaneelinstallaties
In de jaaranalyse meldt Fluvius dat afgelopen kalenderjaar 111.127 zonnepaneelinstallaties aangemeld zijn bij de netbeheerders. ‘Dit is een stijging met maar liefst 80 procent ten opzichte van het jaar 2021’, aldus Fluvius. ‘Voor 1,2 procent van deze meldingen werd een klacht geregistreerd. Naar jaarlijkse gewoonte was er een enorme toeloop van meldingen tegen het einde van het jaar. Deze zeer sterk schommelende instroom maakt het quasi onmogelijk om een snelle verwerking te garanderen, gezien de complexiteit van de materie en de nood aan sterk gespecialiseerde medewerkers daarvoor.’
‘Het aantal premies voor 2022 zal nog stijgen in de komende maanden’, verwacht Fluvius. ‘Dit is vooral van toepassing waarbij het aanmeldingsdossier voor zonnepanelen eerst moet verwerkt zijn en een digitale meter geplaatst alvorens de premie kan uitbetaald worden.’
Meer dan een verdubbeling
‘Naast het investeren in een zonnepaneelinstallatie zien we in 2022 eveneens een aanzienlijke stijging van het aantal aangemelde opslagsystemen’, vervolgt de netbeheerder. ‘In 2022 ontvingen we 52.196 meldingen van batterijen. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van het jaar 2021.’
Eerder meldde het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) al dat er vorig jaar 33.259 Vlamingen waren die een aanvraag voor een subsidie op een thuisbatterij hadden ingediend.
Vergoeding uitvallen omvormer
In de jaaranalyse geeft Fluvius ook inzicht in klachten over het functioneren van het stroomnet. Klanten van de netbeheerder kunnen aanspraak maken op een vergoeding als de levering van stroom meer dan 4 uur onderbroken wordt. In het jaarverslag van de netbeheerder is te lezen dat afgelopen jaar 7.156 aanvragen voor deze forfaitaire vergoeding werden ontvangen; een daling met 7,5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Fluvius keerde in totaal 402.752,11 uit, wat een daling van 11,6 procent is.
Naast een forfaitaire vergoeding voor een onderbreking van de stroomlevering, keerde de Vlaamse netbeheerder afgelopen jaar ook voor het eerst een compensatie uit voor klanten met zonnepanelen. Consumenten waarbij de omvormer uitviel en Fluvius binnen de 90 dagen na de melding het probleem niet kon oplossen, konden vorig jaar aanspraak maken op een vergoeding van 7,50 euro per kilovoltampère omvormervermogen. 798 Vlamingen dienden in 2022 een aanvraag in. ‘De tevredenheid was het laagst in de regio Limburg’, aldus Fluvius. ‘Dit is vooral te wijten aan de regionale problematiek, nl. het uitvallen van de omvormer. Het net is daar anders opgebouwd omwille van de geografische spreiding in de landelijke gebieden met vaak lange stukken net. Door de plotse toename van het aantal pv-installaties kan de omvormer daardoor in bepaalde gebieden uitvallen bij zonneschijn.’
Vanaf dit jaar wordt de compensatie daarbij al uitgekeerd als het probleem niet binnen 30 dagen na melding van de storing wordt opgelost.