Skip to main content

De energienetbeheerder Fluvius startte op 1 juli met de installatie van de slimme energiemeters. Al zullen de meeste gezinnen in Vlaanderen nog enkele jaren moeten wachten. 

1. Wie krijgt de eerste meters?

Er moeten ruim zes miljoen elektriciteits- en gasmeters vervangen worden. Dat zal in totaal liefst vijftien jaar duren, tot in 2034. De eerste lading is bestemd voor woningen met zonnepanelen, gezinnen met een budgetmeter en enkele gemeenten waar al een proefproject loopt. In nieuwbouwwoningen en woningen waar een grondige (ener­getische) renovatie wordt doorgevoerd, zal vanaf 1 juli automatisch een digitale meter worden geïnstalleerd. Ook alle defecte meters zullen voortaan door een digitaal exemplaar vervangen worden.

Fluvius plant tegen eind 2022 klaar te zijn met de installatie bij ­deze ‘prioritaire groepen’. Het gaat om zo’n 1,8 miljoen energiemeters, of 30 procent van het totaal.

De overblijvende 70 procent van de woningen komt pas na 2022 aan de beurt. In welke volgorde dat zal verlopen, is nu nog onduidelijk. Als u niet wil wachten, kunt u zelf een nieuwe meter aanvragen. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast van 226 euro (exclusief btw en meterkast).

2. Wat moet dat kosten?

De individuele plaatsings­kosten hangen af van de categorie waartoe u behoort. Wie bouwt, renoveert of ongeduldig is, moet de installatie zelf betalen. Bij eigenaars van een budgetmeter, proefmeter, defecte meter of bij eigenaars van zonnepanelen is de plaatsing gratis.

De totale kostprijs van de operatie wordt over alle gebruikers uitgesmeerd. Elke Vlaming betaalt meteen mee, via de energiefactuur, dus ook als u nog jaren moet wachten op de plaatsing van uw eigen meter. Het gaat naar schatting jaarlijks om 15 euro voor elektriciteit en 12 euro voor aardgas. De Vlaamse energiewaakhond Vreg sluit niet uit dat deze toeslag in de komende jaren nog zal wijzigen.

3. Wat als u zonnepanelen heeft?

Wie zonnepanelen heeft, kan blijven gebruikmaken van het systeem van de ‘terugdraaiende teller’, en dat tot vijftien jaar na de oorspronkelijke installatie.

Het kantelmoment is 1 januari 2021. Zonnepanelen die voor die datum zijn geïnstalleerd, blijven onder het oude systeem vallen. Zonnepanelen die nu al ouder zijn dan vijftien jaar, of die pas na 1 januari 2021 worden geïnstalleerd, vallen automatisch onder het nieuwe nettarief­systeem. Daarbij betaalt u distributiekosten op basis van de werkelijke afname van stroom op het elektriciteitsnet.

Opnieuw geldt de mogelijkheid dat u vrijwillig vroeger kan overstappen naar het nieuwe systeem. Een online simulator van de Vreg laat u toe te berekenen wat de beste optie is. De keuze is onomkeerbaar.

4. Hoe slim is die nieuwe energiemeter nu?

Dat hangt ervan af. Het belangrijkste verschil met de huidige situatie is dat de meteropnames voortaan op afstand gebeuren. De digitale meterstanden worden automatisch genoteerd en verzonden.

De digitale energiemeter is uitgerust met twee gebruikerspoorten, waaraan u ‘slimme’ energietoestellen en -apps kan koppelen. Die toepassingen (te koop bij private bedrijven) bepalen dan hoe slim uw meter echt is. Uw energiegebruik volgen op de smartphone of domotica aansluiten, het kan allemaal. Maar u moet het wel zelf regelen, en betalen.

Bron: De Standaard, 14 juni 2019

Schrijf u gratis in op onze nieuwsbrief

Join the discussion 8 Comments

  • david schreef:

    voorlopig zijn er nog geen (niet veel) apps en toestellen die ermee kunnen communiceren.
    Ook het niet hoeven te betalen is een fabel net als het hele verhaal erachter. Aangezien iedereen via de energiefactuur ongeveer 15 euro per jaar betaald, …uitgesmeerd over het aantal jaren van de operatie, rarara, das ongeveer de kostprijs als je in de situatie bent dat je het zelf moet bekostigne. En tiens, als je de plaatsing zelf moet bekostigen omwille van bovenstaande redenen, dan nog betaal je mee met de rest, dus betaal je het ding 2 keer. Diefstal, zoals gewoonlijk

  • René Janssens schreef:

    Wij willen eindelijk eens weten wat er exact gebeurt met onze teveel geleverde stroom aan het net en wat zullen wij betalen om deze terug te krijgen?? A.U.B. geef nu eens de echte uitleg, wij maken ons echt zorgen. Onze installatie is 9.2 Kw groot om te verwarmen in de WINTER en NIET in de ZOMER. Aan alle belgen doe niet mee aan dingen waarvoor er subsidies zijn, achteraf ben je steeds de Kl..!

  • René Janssens schreef:

    Bedankt Futech voor het verwijderen van mijn commentaar! Waarom kochten wij bij Jullie een Pidbox en een nieuwe omvormer; Bedankt of geven Jullie mij zelf een sluitende uitleg

  • van gorp schreef:

    elke kleine ondernemer die zijn klanten behandeld zoals die horrorsector
    is binnen de korste keren falliet.
    mensen bedriegen,bestelen en dwingen nutteloze brol in hun huis te plaatsen….shame on you

  • Futech schreef:

    Geachte heer Janssens,
    Bedankt voor uw bericht.
    Elke reactie die op deze blog wordt achtergelaten dient eerst manueel goedgekeurd te worden vooraleer deze verschijnt.
    Dit om grote spamaanvallen, waar we in het verleden slachtoffer van werden, te voorkomen.
    In principe keuren wij elke andere reactie goed, tenzij deze de regels van het fatsoen overschrijden.
    Inmiddels werden al uw eerdere berichten goedgekeurd en gepubliceerd.
    Alvast bedankt voor uw begrip.
    Vriendelijke groet,
    Thomas Voets
    Marketing & CommunicatiE
    Futech

  • JPe schreef:

    Fijn speeltje, de SIMULATOR.
    Redelijk makkelijk en blijkbaar efficient. Maar hoe juist?????
    Je kan ook eens vergelijken met bvb. meer of minder Eigen energieopbrengst teruggestuurd i.v.m netkosten, enkele of dubbele teller i.v.m huurkost,, kleinere of grotere modum i.v.m.batterijopslag!!!!, etc….
    Durf ook eens vergelijken met meer of minder eigen verbruik, vermogens van boiler, postcode!!!! jaartal etc….
    Je vind wel geen mogelijke geschatte invloeden van klimatoestellen, warmtepomp, exclusief nachtverbruik en electrische wagen.
    Maar toch plezant om mee te spelen….

  • Jean schreef:

    Als je een nieuwe meter laat plaatsen dan betaal je zoals je zelf zegt voor de plaatsing. Je betaalt de meter niet. Je huurt de meter per jaar voor een vast bedrag. Dat is altijd al zo geweest en dat blijft nu hetzelfde: alleen zal die huur 15 € per jaar meer bedragen. Vind ik spijtig want als er 6 miljoen zullen geplaatst worden kan de kostprijs van die meter toch niet zoveel hoger zijn dan een gewone oude meter. Nu betaal ik jaarlijks 4.56€ voor de huur van mijn oude meter . De nieuwe meter zou al 4 keer meer moeten kosten om een verhoging van de huur met 15€ te verantwoorden.
    Iemand een idee over de prijs van die digitale meter zelf?

  • Jean schreef:

    Als je teveel stroom produceert dan je verbruikt op een jaar hoef je niet perse de teveel geleverde stroom te verliezen. Je moet alleen ieder jaar het moment afwachten dat je meter de 0 (verbruik) benadert. Op dat moment verander je van energieleverancier waarbij je telkens de voordeligste kiest voor een nieuw jaar. Zo vermijd je dat je meter te ver onder 0 gaat en daardoor verlies je geen stroom en bovendien kan je steeds de voordeligste tarieven zoeken. Met een terugdraaiende teller is dit gemakkelijk: je hoeft maar 1 cijfer in de gaten te houden. Met een digitale meter moet je dus wachten tot het moment dat de injectie op jaarbasis gelijk wordt aan de afname. Voor de eerste keer dat je dit doet met de digitale meter mag je niet vergeten het saldo van je vorige meter bij te tellen.

Leave a Reply